Info

EKG u kragujevačkom javnom gradskom prevozu

Autor: Jovana Mladenović
12:00 | Sreda, 13 02 2019

Od 1. aprila u kragujevačkom javnom gradskom i prigradskom prevozu uvodi se elektronski sistem za tiketing i monitoring koji će se zvati EKG. Reč je o elekstronskom sistemu plaćanja vožnje - karte će se čekirati na validatorima, dopunjavati na prodajnim mestima, a biće i vremenski ograničene na 120 minuta u okviru kojih putnici mogu da presedaju. Vožnja će moći da se plati i bankovnim karticama i mobilnim telefonom. I zaposlenima koji koriste personalizovane kartice novi sistem donosi pogodnosti.

GAS uvodi EKG - tiketing i monitoring sistem, odnosno elektronsko plaćanje vožnje i praćenje autobusa u realnom vremenu, čija puna implementacija kreće od 1. apriila. Karte će se čekirati na validatorima, a vožnje dopunjavati na 100 prodajnih mesta raspoređenih i po gradu i na seoskim područjima.

Novi sistem plaćanja podrazumeva vremnski ograničenu kartu u trajanju od 120 minuta, što pogoduje naročito onima koji presedaju, ali i građanima koji na kratko odlaze do neke destinacije, pa će moći da se po ceni jedne karte i vrate u roku od ta dva sata. Zanimljivo je da to podrazumeva da se možete čekirati i, primera radi, dva minuta pre isteka predviđenog vremena i karta će vam biti važeća, odnosno ukoliko u autobus uđe kontrola, neće vam reći da vam je karta istekla. 

Validatori će se nalaziti samo kod prednjih vrata, te će ulaz, kao i do sada, samo na njima i biti predviđen.

Oprema se iznajmljuje uz pomoć subvencija Grada, ugovor je dvogodišnji, a na mesečnom nivou za novi sistem biće potrebno približno 1,7 miliona dinara. Direktor GAS-a Dušan Obradović za InfoKG kaže da je ovim iznosom zadovoljan, da je to dobra cena oko koje se dosta pregovaralo. 

U opticaju će biti pojedinačne i vremenske karte, personalizovane i nepersonalizovane. Personalizovane (mesečne i one dodeljene povlašćenim kategorijama) će izrađivati isključivo GAS, sadržaće sliku i druge podatke, a moći će da se plate i online, da putnici ne bi morali svakog meseca da dolaze na šalter agencije. 

Novina je i to da će polumesečne karte za zaposlene moći da se kupe i za prvi i za drugi deo meseca, za razliku od toga što se sada one mogu platiti samo za drugu polovinu.

Vožnja će moći da se plati i bankovnim karticama i mobilnim telefonom putem NFC tehnologije. 

Cene karata će utvrditi Gradsko veće. Obradović za naš portal kaže da ne očekuje drastično uvećanje. Kupovina karte kod vozača biće, međutim, dosta skuplja jer GAS time želi da navikne građane na elekstronski sistem plaćanja i destimuliše ometanje vozača.

Odnedavno uvedena praksa da su ukinute zone, tj. jednotarifni sistem, ostaje na snazi. 

Elektronski sistem plaćanja karata podrazumeva i pojačan sistem kontrole. Rad kontrolora u početku će pre svega biti edukativnog karaktera, ali će se, naravno, i sankcionisati oni putnici kod kojih se vidi jasna namera da se "švercuju". U opticaju će biti više vrsta kazni.

Monitoring, odnosno praćenje vozila u realnom vremenu omogućiće da se sistem dovede do perfekcije, odnosno da ono što je plaćeno bude i realizovano, objašnjava Obradović. Za građane je važno da to ostavlja manje prostora za greške u vremenu polazaka i dolaska autobusa, a GAS će na taj način bolje da kontroliše realizaciju usluge prevoznika. SMS-om putnici će moći da provere gde se nalazi autobus koji čekaju, za koliko stanica dolazi, a takođe i na sajtu. Predviđeno je, u okviru rekonstrukcije 100 najvažnijih stajališta, da se i na njima nalazi displej, pa će, uz ostale stavke u zanavljanju, skloništa za putnike u Kragujevcu biti poput onih u velikim evropskim, pa i svetskim gradovima. 

"Mi smo za takav sistem mali grad, ali smo ambiciozni. Kragujevac će, nakon svih novina koje ćemo sprovesti do kraja ove godine, dobiti najsavremeniji javni gradski prevoz u ovom delu Evrope, bićemo "pokazna vežba" ostalima", kaže Obradović.