InfoFoto: Pixabay

Da li turističke agencije imaju pravo da vam traže doplatu za gorivo?

Autor: Jovana Mladenović
10:02 | Sreda, 15 03 2023

Prošlogodišnju letnju sezonu obeležila je jedna nova praksa brojnih turističkih agencija da za aranžmane sa avio prevozom traže doplatu za gorivo i to uoči samog putovanja. Dešavalo se čak i da se isti trošak zahteva za autobuski prevoz. Putnici su, uprkos tome što im se ova situacija nije dopadala, ipak plaćali. Međutim, oni koji cene svoje finansije, odlučili su da se izbore za svoja prava i vrate nezakonito uzet novac. Kako bismo olakšali građanima da se informišu o tome da li moraju da doplate za gorivo, kontaktirali smo Udruženje potrošača Efektiva, koje je dejstvovalo po ovoj temi. Kada je ovaj zahtev prema putnicima zakonit, a kada nije i šta možete da uradite u skladu sa tim?

Agencija, dakle, ima pravo da vam traži dodatni novac zbog poskupljenja goriva, ali samo pod određenim uslovima jasno definisanim zakonima.

Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja potrošača Efektiva, u razgovoru za naš portal rekao je da se ovakva praksa pojavila tek prošle godine i pojasnio pod kojim tačno uslovima agencija može da traži doplatu za gorivo. Ukoliko utvrdite da vam je ovaj trošak nezakonito uračunat, imamo savet za vas kako da vratite svoj novac. 

Najpre, o mogućnostima za povećanje cene putnik mora biti informisan pre zaključenja ugovora o putovanju. 

Takođe, najkasnije 20 dana pred put. 

U samom ugovoru o putovanju koji ste potpisali mora da bude naznačeno da agencija ima pravo da izvrši korekciju cena, u suprotnom, niste u obavezi da plaćate. 

Dešavalo se da se putnicima daju na potpis novi ugovori sa pridodatom spornom stavkom.

Agencije su dodatni novac tražile uglavnom uoči samog putovanja. Putnici su na taj način bili dovedeni pred svršen čin, u situaciju da nemaju kad da zalaze u ovu problematiku, jer odmor samo što nije počeo, pa su plaćali.

Od ključne je važnosti to da je agencija dužna da vam dostavi dokumentovano obrazloženje i matematički obračun za dodatni iznos koji traži po osnovu poskupljenja goriva. 

Agencije su, dakle, dužne da vam napismeno obrazlože da je došlo do povećanja cene goriva u odnosu na vreme kad ste zaključili ugovor o putovanju. Takođe, moraju da vam prikažu obračun koja je tačno razlika u ceni, koliko putnika ima i koliki je, u odnosu na to, iznos po svakom putniku.

Takođe, doplata ne može biti veća od 8 odsto iznosa cene aranžmana.

Ne samo da agencije koje su doplatu tražile od putnika nisu davale matematički obračun, već su iznos od nekoliko desetina evra zaračunavale proizvoljno. Neke agencije o doplati svoje putnike obaveštavale su telefonom, što nije u skladu sa zakonom. Turistička agencija nema pravo da vam samo saopšti da morate da doplatite, primera radi, 50 evra, ako nije ispoštovala pomenute uslove.

Agencije su, kažu iz pomenutog Udruženja potošača, tražile i do četiri puta više nego što bi realno trebalo doplatiti.

Iz Efektive cene da je oko 10 miliona evra prošle godine po ovom osnovu naplaćeno nezakonito!

- Ako su imale finansijsko pokriće, ne bi im bio problem da obrazloženje i obračun dostave putniku, a to nije radila nijedna agencija. To znači da ovde nisu bila čista posla, nagoveštavaju iz Efektive.

Bilo je slučajeva da se i za autobuski prevoz traži doplata.

Ministarstvo trgovine i turizma nije reagovalo, a turistička inspekcija dejstvovala je tek pred kraj leta, kaže Gavrilović.

Svi putnici prema kojima turističke agencije ne postupe u skladu sa zakonom imaju pravo na raskid ugovora i povraćaj novca u celosti, koji su uplatili do tog trenutka.

Takođe, nije kasno ni da vratite novac koji vam je proše godine naplaćen kao doplata za gorivo.

Ukoliko ste se našli u ovoj situaciji, trebalo bi da razmislite o pokretanju potrošačkog spora. Određeni broj građana na taj način već je dobio svoj novac nazad.

Neki potrošački sporovi su u toku, a iz Efektive ohrabruju građane da ih pokrenu u što većem broju, navodeći i to da ovu vrstu sporova ne prate sudske takse.

Niko ne spori da su u jednom trenutku cene goriva porasle, ali čak i kada su bile u opadanju, agencije su, kaže naš sagovornik, nastavile sa naplatom dodatnih troškova.

Pored toga što putnike možemo da posavetujemo da odbiju da plate ako nisu ispoštovani zakonski uslovi i zahtevaju do tada dat novac nazad, opcija je i da plate, ali da nakon puta pokrenu pomenuti potrošački spor.