Info

FCA u krizi na globalu, kragujevačka fabrika traži OGROMAN BROJ NERADNIH DANA

Autor: InfoKG
14:30 | Sreda, 13 05 2020

Italijanski mediji, pozivajući se na top menadžment Grupacije FCA, preneli su da je italijansko –američka korporacija u prvom kvartalu ove godine, na globalnom nivou zabeležila pad plasmana od 21 odsto u odnosu na isti period lane. Prognoze za drugi kvartal, zbog pandemije COVID 19, koja širom sveta i dalje traje, još su nepovoljnije. Nezvanično, kragujevački Fiat od nadležnih u Vladi RS zatražio je da se fabrici omogući, uz zakonom predvidjenih 45, omogući još dodatnih 80 neradnih dana do 30. septembra. 

Iz FCA poručuju, navode italijanski mediji, da će planovi vezani za razvoj, osvajanje i početak proizvodnje novih modela u fabrikama te grupacije širom sveta ”biti usporeni”. Istovremeno, navode i da se postupak spajanja FCA sa Grupom Peugeot PSA (brendovi Peugeot, Citroen, Opel...) nastavlja prema planu. Očekuje se, inače, da će rečeno spajanje, odnosno formiranje četvrtog po veličini proizvodjača automobila na svetu, da bude okončano do kraja tekuće godine.

Gde je kragujevački  Fiat u svemu ovome? Glas Šumadije nezvanično, ali, kako navodi, pouzdano saznaje da je menadžment FCA Srbija preciznije 6. maja od nadležnih u republičkoj Vladi zatražio da se kragujevačkoj fabrici, uz zakonom predvidjenih 45, omogući još dodatnih 80 neradnih dana do 30. septembra. Zaposleni su na plaćenom odsustvu zbog epidemije COVID 19 još od sredine marta,  prema poslednjoj odluci fabričkog kriznog štaba, na radna mesta vraćaju se od 15., odnosno 18. maja.

Gotovo da je izvesno da u FCA Srbija u narednih četiri, pet meseci neće biti još mnogo radnih dana. Najverovatnije, smatraju naši izvori, još nekih desetak. U fabrici u Kragujevcu, od početka godine do sredine marta, prema nešto slobodnijoj proceni, proizvedeno je desetak hiljada automobila. Plan za ovu godinu bio je na nivou onog iz 2019., kada je iz pogona izašlo blizu 40.000 gotovih vozila svih verzija modela “500L”, ali je ovogodišnja nevolja FCA Srbija što su Italija, Španija i Francuska, koje su glavna tržišta kragujevačke fabrike u Evropi, najžešče pogodjene pandemijom COVID 19 i što se ne očekuje da će prodaja “šumadijskog fiće” u tim zemljama skorije da se vrati na predjašnji nivo. Na koji, u stvari, nikada i neće da se vrati, jer je reč o modelu koji se proizvodi već osam godina.

U kragujevačkom Fiatu je, sredinom godine trebalo da počnu pripreme proizvoidnih i montažnih traka za proizvodnju jednog od novih modela, koja je trebalo da startuje početkom ili tokom naredne godine. U italijanskim i domaćim medijima navodilo se da bi u Kragujevcu, pored hibridne verzije “500L”, koji bi, uz motor SUS, pokretale i električne baterije, mogla da počne proizvodnja gradskog džipa, a možda i produžene “Pande”. Davor Veličkovski, direktor kooperantske firme Sigit i član Upravnog odbora istoimene grupacije sa sedištem u Torinu, smatra da će u Kragujevcu u dogledno vreme da startuje proizvoidnja hibridnog modela “500L”.

I dok stručna javnost veruje da će planovi za početak proizvodnje nekog od novih Fiatovih modela u Kragujevcu da budu odloženi u skladu sa porukom iz top menadžmenta grupacije, poverenik Sindikata “Nezavisnost” u kragujevačkom FCA Zoran Stanić smatra da to ne mora da bude tako. Tim pre što bi pripreme za početak proizvodnje nekog od novih modela mogle, prema njegovom mišljenju, da počnu kako je i bilo predvidjeno – sredinom, ili tokom ove godine.

U fabrici ove godine izvesno neće biti još mnogo posla. Naprotiv, sigurno je da će do kraja 2020. radnici najvećim delom da budu na plaćenim odustvimima, tako da pripreme pogona i opreme za proizvodnju novog modela mogu da počnu kako je do skora najavljivano, eventualno nešto docnije, i da iduće godine u našoj fabrici startuje proizvodnja nekog od novih vozila, kaže Stanić, napominjući da ne veruje ni da će spajanje FCA sa Peugeot grupom na duži rok da pomeri start prozvodnje novog modela. Ne veruje ni da bi u Kragujevcu, umesto Fiatovog, skorije mogla da počne proizvdnja nekog Peugeot, Citroenovog ili Opelovog modela. Kragujevačka fabrika je, ističe, projektovana je za proizvodnju Fiatovih automobila i tako će ostati sve dok kompanije u okviru nove grupacije ne usaglase proizvodne programe i tehnologije, a to je postupak koji će da potraje.

Izvor: Glas Šumadije/Zoran Radovanović

Izvor: Glas Šumadije