InfoFoto: arhiva

Grad i taksisti gube dva miliona evra godišnje zbog „linijaša”

Autor: InfoKG
12:20 | Subota, 26 12 2020

Nelegalni prevoz putnika u Kragujevcu utiče i na širenje zaraze, kažu u Ugovornoj privrednoj taksi komori Srbije, piše Politika.

Takozvani linijaši rade „na crno” i nanose ozbiljnu štetu taksistima koji zbog nelojalne konkurencije gube mušterije, a grad ostaje bez prihoda koji bi se slio u budžet prodajom većeg broja autobuskih karata. To, međutim, nije jedini problem s kojim se suočavaju legalni prevoznici putnika u četvrtom po veličini gradu u zemlji, kažu u Ugovornoj privrednoj taksi komori Srbije.

Predstavnici UPTKS su ponovo apelovali na nadležne gradske službe da iskoriste sve zakonske mogućnosti kako bi se sa kragujevačkih ulica uklonili nelegalni prevoznici.

– U Kragujevcu ima više od 120 „linijaša” koji nam bukvalno ispred nosa otimaju putnike. Bez putnika ostaju i autobuski prevoznici. Šteta koju „linijaši” nanose taksistima i gradu je oko dva miliona evra na godišnjem nivou. Zbog velikog broja putnika koji žele da se voze jeftinije, ne pridržavajući se propisanih mera zaštite od virusa korona, neregistrovana vozila su i potencijalni izvor širenja zaraze. Imali smo nekoliko sastanaka sa predstavnicima gradskih inspekcijskih službi i komunalne milicije, ali nijedan, pa ni poslednji održan početkom novembra, nije rezultirao konkretnijim potezima nadležnih kako bi se ovaj dugogodišnji problem konačno rešio – kaže predsednik regionalnog centra UPTKS, kragujevački taksista Saša Marković.

Prema Markovićem rečima, problem koji prave nelegalni prevoznici mogao bi biti brzo rešen, budući da nadležni znaju gde kragujevački „linijaši” obično čekaju putnike i kojim rutama voze.

– Parkirani su u centru gradu, kod tržnog centra „Radnički”. Odatle najčešće voze do naselja Aerodrom. Stacionirani su i u naselju Bresnica, odakle voze putnike do centra grada. Ordiniraju i na svim pravcima od Kragujevca ka Kniću, Jagodini, Topoli, Rači, Batočini. Iako nadležni to dobro znaju, opet reaguju neadekvatno i sporadično – navodi Marković u razgovoru za „Politiku”.

Naš sagovornik podseća da su kragujevački taksisti, koristeći se zakonskim mogućnostima, u više navrata asistirali nadležnim službama u zajedničkoj borbi protiv nelegalnih prevoznika.

– Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju iz 2018. godine definisao je status „anonimnog putnika”, dajući i građanima mogućnost da se bore protiv nelegalnih prevoznika. Članovi udruženja kome pripadam su nekoliko puta glumili obične putnike u vozilima „linijaša”, sve kako bi nadležni imali svedoke u postupku izricanja kazne. Te akcije su bile uspešne, ali kragujevačkim taksistima to oduzima mnogo vremena. Sada moramo više da se posvetimo svom poslu, jer su nam čitave ove godine zbog pandemije prihodi manji za 50 posto – kaže Marković, naglašavajući da većina njegovih kolega redovno izmiruje poreske i druge obaveze prema gradu i državi, iako je broj putnika drastično opao.

Da bi kragujevački taksisti kako-tako prebrodili krizu i opstali u okolnostima nelojalne konkurencije, Ugovorna privredna taksi komora Srbije predložiće nadležnima da se poveća cena usluga koja nije menjana šest godina. Start taksi vožnje u Kragujevcu košta 60 dinara, isto kao i 2014. godine, što je višestruko manje nego u nekim drugim gradovima.

UPTKS se zalaže i da se iz javnog prevoza u Kragujevcu uklone sva ona vozila koja pripadaju taksi udruženjima, a nemaju obavezne TX registracione tablice, niti ispunjavaju druge uslove propisane zakonom i gradskom odlukom iz januara prošle godine.

U razgovoru za „Politiku” početkom septembra, gradonačelnik Nikola Dašić je izjavio da neće dozvoliti da se problem neregulisanog taksi prevoza u Kragujevcu „beskonačno razvlači”, te da će do kraja jeseni biti pronađeno „prikladno i efikasno rešenje”. Predstavnici nadležnih gradskih službi, koji su nam tada izašli u susret, dajući nam neophodne i korisne podatke, ovoga puta nisu bili spremni za saradnju.

Izvor: POLITIKA