InfoFoto: JKP Šumadija

PETRAŠINOVIĆ: O komunalnim problemima Kragujevca, zaduženosti i investicijama JKP "Šumadija"

Autor: Jovana Mladenović
11:00 | Sreda, 22 01 2025

Kako je JKP "Šumadija" poslovalo u godini za nama, koliko duguje po osnovu kredita, šta će od investicija realizovati u tekućoj godini i koji su najveći komunalni problemi Grada Kragujevca, neke su od tema o kojima je portal InfoKG razgovarao sa direktorom tog preduzeća, Miroslavom Petrašinovićem, koji je tu funkciju, podsećamo, preuzeo krajem oktobra 2024.

Kada ste stupili na direktorsku funkciju JKP Šumadija, kako ste ocenili stanje u kome se nalazi preduzeće po pitanju finansija, organizacije posla, najvećih izazova sa kojima se suočava?

Dolaskom na direktorsku funkciju prvi utisak na mene su ostavili vredni i marljivi zaposleni za koje smatram da su veliki potencijal preduzeća. Želimo da unapredimo menadžment i da poboljšamo uslove za bolju međusektorsku saradnju i brži protok informacija. Veoma je važno motivisati zaposlene, uočiti njihova interesovanja, talente, veštine, kako bi na taj način dali pun doprinos u radu preduzeća. Razvoj preduzeća je moguć ukoliko se kontinuirano radi na razvoju ljudskih resursa kroz obrazovanje. Treba ići u korak sa vremenom i pratiti promene i izazove u okruženju. U prethodnom periodu imali smo situaciju sa odnošenjem smeća, kako su građani nazivali „komunalni nered“. Moj prvi zadatak stupanjem na funkciju direktora bio je uvođenje komunalnog reda, tako da je situacija sa odnošenjem smeća mnogo bolja nego što je bila. Postojao je i problem udarnih rupa i raskopanih javnih površina. Formirane su tri ekipe koje se bave krpljenjem udarnih rupa i vraćanjem raskopanihi javnih površina u prvobitno stanje i problem se rešava. Najveći izazov je kreditna zaduženost preduzeća koju planiram da rešim racionalizacijom troškova, optimizacijom procesa rada kao i refinansiranjem kreditnih obaveza po povoljnijim uslovima. 

Šta ste od zatečenog odlučili da zadržite kao dobru praksu, a šta da menjate i zbog čega? Koja je Vaša poslovna filozofija kojom se vodite u radu?

Kada sam došao u preduzeće informisali su me da je prethodni direktor imao praksu da pored kolegijuma koji je držao sa izvršnim direktorima preduzeća, drži i kolegijume sa rukovodiocima sektora. S obzirom na to da je JKP Šumadija Kragujevac veliko preduzeće sa jako velikim brojem delatnosti, smatram da je dobra praksa bila da direktor, pored toga što dobija informacije od izvršnih direktora, treba da čuje i rukovodioce sektora koji operativno sprovode sve zadatke i zamisli menadžmenta preduzeća. Tako da sam zadržao praksu da držim jednom nedeljno kolegijum sa rukovodiocima sektora. U planu mi je da u toku ove godine uvedem dokument menadžment sistem radi lakšeg praćenja realizacije radnih zadataka. Poslovan filozofija je kao i životna, Čerčilovska, uspeh nije konačan, neuspeh nije fatalan, hrabrost da se nastavi je ta koja se računa.

Koje probleme ste definisali kao najveće u radu preduzeća i šta ste preduzeli u njihovom rešavanju i šta ćete dalje preduzimati u tom pogledu?

Kvalitet pružanja komunalnih usluga je nešto o čemu moramo voditi računa 365 dana u godini i gde ne sme biti opuštanja. Svaki dan je novi ispit, novi izazov za naše preduzeće kako će u konkretnim uslovima odreagovati i pružiti najbolji mogući kvalitet komunalne usluge i zato je to pitanje kome smo svakodnevno posvećeni. Drugi problem je kreditna zaduženost preduzeća, koju sam nasledio i koju ću morati da rešavam racionalizacijom troškova, optimizacijom procesa rada kao i refinansiranjem kreditnih obaveza po povoljnijim uslovima. U narednom periodu moramo da, u skladu sa našim finansijskim mogućnostima koje će iz godinu u godinu biti sve bolje, investiramo u novu opremu, mehanizaciju, objekte. Bez investicija nema ni zarade. Na kraju, ali ne i najmanje bitno je rad sa kadrovima, moramo raditi na podmlađivanju preduzeća u kadrovskom smislu kao i na konstantnoj edukaciji kadrova.

Koji je, po Vašem mišljenju, najveći komunalni problem grada Kragujevca i kako ga rešiti?

Trenutno najveći problem su udarne rupe i raskopane javne površine. Rešenje za taj problem je nabavka dodatne opreme za sektor Niskogradnje i pored postojeće tri ekipe koje rade na sanaciji udarnih rupa i raskopanih javnih površina formirati još dve ekipe.

Koliko je zaduženo JKP Šumadija, koliko kredita trenutno otplaćuje i da li su u planu nova zaduživanja?

Zaduženost preduzeća na dan 31.12.2024. godine bila je 898.169.661 dinara. Preduzeće otplaćuje sledeće kredite:
- dugoročni za finansiranje izgradnje javne garaže i nabavku opreme do juna 2029.
- dugoročni za finansiranje rekonstrukcije Zelene pijace do jula 2029.

- dugoročni za obrtna sredstva do decembra 2026.
- dugoročni za lizing za nabavku opreme do avgusta 2027. godine
- dugoročni kredit za nabavku opreme KFW linija za nabavku opreme ističe u junu 2030.
- dugoročni kredit za nabavku opreme KFW linija kod UNICREDIT banke ističe u oktobru 2027. godine;
- kratkoročni revolving krediti: kod banke Poštanska štedionica ističe u martu 2025., kod UNICREDIT banke ističe u junu 2025., kod OTP Banke ističe u avgustu 2025., a kratkoročni overdraft kredit kod INTESA banke ističe u martu 2025. godine.

Novo zaduženje kod banke Poštanska štedionica se uzima za refinansiranje postojećih revolving kredita kod banke Poštanska štedionica i UNICREDIT banke. Zaduženost preduzeća nije veća, već se i smanjuje. Na dan 31.12.2025. godine otplatom kredita biće manja za 90 miliona dinara.

Kakav je bio saldo preduzeća na kraju 2024. godine?

Na dan 31.12.2024. godine preduzeće procenjuje dobit u iznosu od 28 miliona dinara.

Izdvojite najznačajnije investicije preduzeća za 2025. godinu.

- Nabavka opreme za odvoz smeća, 35 miliona dinara
- Nabavka posuda za odlaganje otpada, 18 miliona dinara
- Nabavka polupodzemnih kontejnera, 14 miliona dinara
- Nabavka opreme za održavanje ulica, 54,7 miliona
- Nabavka opreme za Sektor parkinga, 5,8 miliona dinara
- Nabavka opreme za Službu signalizacije, 6,5 miliona
- Nabavka opreme za Sektor zelenila, 4 miliona dinara 
- Radovi na sanaciji poslovnih objekata preduzeća, 11 miliona dinara. 

Dokle se stiglo sa implementacijom Scan Car sistema, kada se pušta u rad i šta ćemo time dobiti?

U toku je uvođenje Scan car sistema. Nabavljena su tri hibridna automobila marke Toyota za potrebe inplementacije mobilnog video nadzora za kontrolu naplate parkiranja – Scan car. Uvođenje sistema Scan car, primena novih informaciono–komunikacionih rešenja će omogućiti efikasniju kontrolu naplate parkiranja, kao i uočavanje nepropisno parkiranih automobila. Ovaj sistem će omogućiti korisnicima i nove načine plaćanja usluge, a generalno će uticati na rešavanje komunalnog reda‚ efikasniju kontrolu, racionalno korišćenje parking mesta, smanjenje troškova i uvećanje prihoda preduzeća. Implementaciju sistema očekujemo u 2025. godini.

Najznačajniji planovi po sektorima, šta Kragujevčani novo mogu da očekuju u tekućoj godini?

Najznačajniji planovi u sektorima u 2025. godini su:
- U Sektoru pijaca očekuje nas do kraja marta završetak radova i otvaranje zgrade matičnog objekta zgrade Tržnice, a u aprilu otvarnje podzemnog dela tog objekta
- U Sektoru javnog transporta putnika, na osnovu ugovora koji imamo sa kompanijom Vulović transport, u obavezi su da zanove kompletan vozni park za gradski prevoz i to 34 vozila u radu i tri vozila u rezervi 
- U Sektoru groblja u završnoj fazi je opremanje sale za parastose, izgradnja potpornog zida i ograde na Palilulskom groblju, završetak potpornog zida, asfaltiranje saobraćajnice na groblju u Malim Pčelicama, sanacija i adaptacija kapela, ostavljanje video nadzora na grobljima i formiranje aleje zaslužnih građana
- U Sektoru signalizacije – opremanje najfrekfentnijih raskrsnica detektorima za vozila i pešake (induktivne petlje i kamere) i uspostavljanje „pametnog“ rada semafora, nastaviće se sa izradom projektne dokumentacije i izvođenjem radova na postavljanju prateće saobraćajne signalizacije u zonama obrazovnih ustanova
- U Sektoru parkinga – implementacija Scan car sistema, početak rada sistema video nadzora automobila (VNA) za kontrolu parkiranja na opštim parkiralištima, proširenje i kontrolu naplate u mesnim zajednicama 21 Oktobar, Kolonija i Erdoglija ukoliko studija izvodljivosti pokaže opravdanost, a Gradsko veće da saglasnost.