Dragojle Barać je vlasnik firme "Baki" d.o.o, poznatije pod robnim brendom za svoje servise kao Auto centar "Baki". Firma je osnovana 1995. i u početku je to bila mala vulkanizerska radnja, a danas je druga po veličini veleprodaja guma u Srbiji. Auto centar “Baki” ima i dva ekskluzivna servisa u Kragujevcu, u kojima se bave i maloprodajom, ali ne samo guma, već i svih ostalih segmenata osnovnog i srednjeg održavanja putničkih i teretnih vozila. Najveći je uvoznik GY grupacije (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kellyi), Continental grupacije (Continental, Uniroyal, Barum, General Tires, Matador), ekskluzivni uvoznik Vredestein, Apolo i Seha i odnedavno ovlašćeni diler Michelin grupacije (Michelin, Tigar).
Bili ste vojno lice. Kako ste se obreli u vulkanizerskim vodama?
- Bio sam vojno lice i radio u Vojsci ozbiljne stvari, a odluku da iz toga izađem doneo sam 1994. godine. Međutim, trebalo je smisliti šta dalje. U to vreme nisam imao mnogo novca da uložim, a ni osnovati firmu nije bilo lako kao danas kada se to sredi za dva dana. Zašto vulkanizer? Godine 1995. prosečan čovek, pa ni onaj sa malo više informacija, nije mogao da zna u kom će smeru država da ide. Razmišljao sam šta da napravim sa malo para. Prijatelj je imao pristojan servis. Vulkanizerski posao nije bio predmet posebne pažnje tada. Međuti, shvatio sam, kakav god bio sistem, vulkanizer će postojati. Iz Vojske sam poneo karakter, možda sam čak i preozbiljno pristupio vulkanizerskom poslu, što se, ipak, ispostavlja kao dobro i kao ono što pravi razliku na tržištu.
Kakva je bila situacija na tržištu kada ste počinjali, a kakva je danas?
- U to vreme sve je kod vulkanizera bilo neuredno i prljavo, nije bilo nikog ko je uspostavio liderstvo. Bilo nas je dvoje u poslu. Nismo mi imali ništa bolji prostor nego ostali, ali od početka smo imali jasan stav: želimo da sve bude čisto, uredno, posloženo, hteli smo da uvedemo kulturu u poslovanje. Odnos prema klijentima nas je izdvojio i postavio na mesto lidera.
Od 2000. godine menjaju se stvari, otvara se tržište, tražimo lokaciju za servis. Putovao sam po Evropi da vidim kako to sve funkcioniše, hteo sam da sve bude lepo, uredno, kulturno... Gume su dobile na značaju, automobili su se promenili, vozači su ozbiljnije pristupili problematici. Gume su uvek bile ozbiljna priča, ali svest vozača o njihovom značaju nije bila velika, uvek se više obraćala pažnja na felnu nego na gumu, dok su kočnica u guma osnova bezbednosti.
Generalno, do oktobarskih promena bilo je teže, posle se situacija dosta promenila, globalizacija, dolaze drugi proizvođači, i u svetu se poboljšava situacija na polju guma, a taj trend se preneo i ovde.
Kada smo počinjali imalo je u gradu više od 50 vulkanizera, što je bilo previše. Danas ih je značajno manje i drago mi je da su i oni po ugledu na nas podigli svoj imidž i odnos prema poslu i slobodno mozemo reći da Kragujevac generalno ima oličnu podunu kvalitetnih servisa i usluga koja ne zaostaje ni za jednim gradom u Srbiji, naprotiv.
Među prvima ste ušli u posao obnavljanja guma. O čemu je reč?
- Bili smo prva protektirnica u Srbiji, primenjivali smo najnovije tehnologije u obnavljanju putničkih guma. To je tada i u Evropi bilo u povoju. To smo radili do 1999. godine. Nismo mogli da napravimo dovoljno koliko se tražilo. Srbija je imala dobru industrijsku proizvodnju, to nam je dalo krila. Protektirnicu smo zbog nemogućnosti uvoza 1999. preselili u BiH. Drzava tada nije prepoznavla potencijal reciklaže i nije podsticala njen razvoj, naprotiv, tih godina je sve bilo otežano kada je ovaj posao u pitanju. Iz današnje perspektive vidimo da je reciklaža ozbiljan i profitabilan posao i poželjan zog čistije i zdravije okoline.
Posle protektirnice radio sam trgovinu sa vulkanizerskim mašinama i opremom.
Auto centar “Baki” ima i dva ekskluzivna servisa u Kragujevcu. Kada ste ušli u tu priču i kakve standarde nastojite da održite u tom pogledu?
- Od 2003. otvorio sam prvi servis, a 2014. još jedan. U okviru njih bavimo se i maloprodajom, ali ne samo guma, već i svih ostalih segmenata osnovnog i srednjeg održavanja putničkih i teretnih vozila. Svetski proizvođači insistiraju da se gume prodaju u servisu, tu gde se popravljaju, montiraju, da se kupcu da kompletna usluga za sve vreme životnog veka gume, da dobije sve informacije o gumi. Uvek se traže novi kanali prodaje, ali bez vulkanizera guma ne može da dođe na pravo mesto, ona traži svog specijalistu, a to nije trgovac u nekoj radnji.
Recite nam nešto o uvozu kojim se bavite.
- Uvozim od 2006, druga smo po veličini veleprodaja guma u Srbiji. Najveći smo uvoznik GY grupacije (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kellyi), Continental grupacije (Continental, Uniroyal, Barum, Viking, Matador), ekskluzivni uvoznik Vredestein, Apolo i Seha i odnedavno ovlašćeni diler Michelin grupacije (Michelin, Tigar). Prvi u Srbiji smo prodali 1 milion guma iz GY grupacije, dobili smo kao znak pažnje originalnu gumu Formule 1 na kojoj piše nešto zanimljivo: "Nije stvar u stazi, stvar je u vozaču. Čestitamo što ste uvek kralj svog puta". Moraš da znaš gde ideš, zašto ideš i kako da stigneš tamo.
Na koji način se trudite da se razlikujete od drugih?
- Imamo dosta jedinstvenih stvari koje smo ili uveli prvi, ili među prvima. na primer, elektronska servisna knjižica. To je lična karta jednog automobila. Možda neko kaže da su to sitnice, ali kad se one nakupe, to je ta razlika između konkurenata. Stalno podižemo standarde i nivo usluge, trudimo se da budemo inovativni i to sve kroz vreme daje rezultate. Mnogi, nažalost, nemaju ni osnovne stvari - Mi znamo šta će da bude sa Amerikom i Rusijom, ali ne znamo da kažemo dobar dan i doviđenja.
Volite da naglasite da je tim ono što drži Auto centar "Baki" na stabilnim nogama. Objasnite nam.
- Ćerke mi rade u firmi, supruga, svi smo tu. Naš prodajni tim su ljudi sa ekonomskim fakultetom; naš prvi vulkanizer još uvek radi kod nas, to nešto govori. Radnici su mi prijavljeni, plate dobijaju uvek na vreme. Plate su iznad proseka u Srbiji i dosta iznad proseka u branši. Imam 56 zaposlenih. Mi smo ovde tim, zajedno zarađujemo da bismo zajedno mogli da raspodelimo dobit. Tim "Baki" d.o.o jako dobro shvata da se plate ne dobijaju, već se zarđuju i zato je tim uspešan. Sve je podređeno timu, jer jedino tim pobeđuje. Sve je uvek lančano povezano, i dobro i loše. Ne može jedan čovek da radi za sve, nego ceo tim.
Na nivou investicija, "ubrizgali" ste značajna sredstva u poslednje vreme. Gde ste investirali?
- Investirali smo zadnjih 5 godina 5 miliona evra. Novo skladište u Lapovu je urađeno po poslednjem standardu, ta investicija je bila 1,5 milion evra. To je profesionalno skladište, najmodernije moguće, visine petospratnice, od 3,500 kvadrata. Time sam zaokružio celinu u poslu kojim se bavim, to je kruna mojih investicija. Za narednih par godina imamo svu infrastrukturu. Sve što je zadnji standard za logistiku guma, to imamo. To krajnjem potrošaču možda ništa ne znači, ali proizvođaču znači, to me preporučuje, zbog toga dobijam posao sa proizvođačima, a to se ipak odražava na krajnjeg potrošača kroz bolju, raznovrsniju i kvalitetniju ponudu. Ponuda guma za tržiste Srbije je jedanko kvalitetna kao i u zemljama EU.
Koji je Vaš recept za uspeh i savet mladim ljudima koji tek ulaze u bilo koji privatni posao?
- Ništa ne može preko noći, nikome ne piše na čelu da će biti uspešan, najveći, najbolji...Sve mora korak po korak. Moraš da razumeš ono čime se baviš, a ne da budeš samo "daj da zaradim pare", da veruješ u to što radiš da bi i klijent mogao tebi da veruje. Čovek mora da bude iskren prema sebi, tako će biti iskren i prema okolini, porodici, firmi. I da stalno ulaže u posao, jer posao nikada ne stoji i uvek traži nešto novo i nešto više. Volim da dajem za posao, da investiram. Poslovan čovek mora i da bude dosledan i da svaki dan radi i dolazi na posao. Sa većim poslovima dolazi i veća odgovornost, veće zalaganje. Posao ne trpi polovična improvizovana rešenja.
Prokomentarišite činjenicu što se nalazite na listi "50 najmoćnijih u Kragujevcu" koju sastavljaju uredništvo i čitaoci portala InfoKG.
- Hvala Vam. Ali, uneli ste pometnju. Ljudi sad misle da sam ja nešto naročito uticajan van sveta guma, što, naravno, nije tačno. Zovu me da zaposlim, da asfaltiram... Trebalo bi da podelite po kategorijama, po zanimanjima. Ljudi misle da smo mi sad neka povezana grupa, a ja većinu sa liste ni ne poznajem. Upitno je šta znači najmoćniji.