Kultura

Izložba "Život u mehuru" u SKC-u

Autor: Jovana Mladenović
15:00 | Ponedeljak, 03 10 2022

Izložba pod nazivom "Život u mehuru" Milene Petronijević biće otvorena sutra od 20 časova u Kontakt galeriji SKC-a.

Izložbu će otvoriti Filip Misita, vizuelni umetnik i docent na FILUM-u.

"Život u mehuru" Milene Petronijević jeste umetnički rad narativno određen kontekstom života u gradu Leposaviću, rodnom mestu autorke. Sačinjena od 10 analogno-digitalnih fotografija, ova zatvorena celina ima funkciju da konstituiše ambijentalni mehur, kao reprezentaciju društveno-psihičkog stanja specifično vezanog za krizna područja.

Koristeći analognu fotografiju, dugu ekspoziciju, efekat fotografisanja izvan fokusa, Milena komponuje promišljeno, u cilju kreiranja multifasetnog, fragmentarnog prikaza sopstvenog okruženja. Horizontalno orijentisani format fotografija sugeriše važnost koncepta predela za tumačenje ovog rada, budući da predeo obično „slikaju” oni koji brinu za mesto. U tom smislu, Milenini zamagljeni gradski predeli ukazuju na potrebu za preispitivanjem granica, pre svega, granica između subjekta (autora) i objekta (mesta). O fenomenologiji veze čovekove psihe i životnog prostora piše Gaston Bašlar, koji u jednom poglavlju knjige Poetika prostora razmatra školjku kao čist dijalektički koncept, naglašavajući da „biće koje izlazi iz školjke protivreči onom što ostaje zatvoreno”.

Motiv refleksije – koji se najčešće javlja kao posledica snimanja kroz prozor i zavesu u makro planu – osnovni je preduslov pojave vertikalnih linija koje dele pejzažni format na više portretnih. U tom smislu, višestruki vertikalni preseci prostora ukazuju na prisustvo ljudskog bića i potrebu za izmeštanjem iz trenutne pozicije, u cilju  pronalaženja adekvatnijeg pogleda na objekat pažnje.

Celina je sačinjena naknadnim odabirom ranije usnimljenih fotografija i već na prvi pogled postaje jasno da je težište umetničkog rada premešteno sa problema pojedinačne kompozicije na odnos različitih fotografskih uzoraka u fizičkom prostoru galerije. Prikazi Leposavića su dovedeni do neprepoznatljivosti, dok dominantno zastupljeni „odsutni” kadrovi podsećaju na sve ono što je odbačeno.

“Lepota obično eksteriorizuje, ometa meditaciju o intimnosti.” (Bašlar) Međutim, kolaž-efekat celine se javlja kao fino vizuelno razrešenje akumulacije različitih utisaka iz spoljašnjeg sveta, čineći očiglednom Mileninu potrebu da restrukturira bar sopstveni pogled na stvarnost koja je okružuje. Bašlar je zaista u pravu kada kaže da bi jednom pesniku, u nameri da govori o školjki, „najpre nedostajale slike”.

Filip Misita

Milena Petronijević, rođena u Leposaviću 1999. godine, student je završne godine grafičkog dizajna, odsek Grafika knjige na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu. Tokom studija pronalazi interesovanje i za druge umetničke medije, kao što su grafika i fotografija. Svoj umetnički izraz teži da proširi i u druge umetničke medije. Do sada je izlagala na brojnim grupnim izložbama.