SkverFoto: Unsplash.com

Black Friday 2024: Istorija, zanimljivosti i kako je postao globalni fenomen

Autor: InfoKG
11:00 | Sreda, 13 11 2024

Black Friday, odnosno Crni petak, postao je jedan od najvažnijih dana u svetu kupovine, dan kada su prodavnice širom sveta prepune ljudi koji žele da ugrabe najbolje popuste. Mnogi od nas čekaju ovaj događaj cele godine kako bi napravili veliku kupovinu. Međutim, da li ste se ikad zapitali kada i kako je nastao ovaj fenomen?

Kratka istorija Black Friday-a

Priča o Crnom petku počinje sredinom prošlog veka, u Sjedinjenim Američkim Državama. Tradicionalno, Crni petak pada dan nakon Dana zahvalnosti, koji se u SAD slavi četvrtog četvrtka u novembru. Mnogi Amerikanci su koristili ovaj slobodan dan za obavljanje kupovine i započinjanje priprema za Božićne praznike. Pedesetih godina 20. veka, trgovci su primetili značajan porast prometa nakon Dana zahvalnosti i može se reći da je tada zabeležen prvi Crni petak u SAD-u. Ipak, termin "Black Friday" postao je poznat tek 60-ih godina u Filadelfiji, gde su policajci koristili ovaj izraz kako bi opisali haotične saobraćajne gužve i nered koji su nastajali zbog ogromnog broja ljudi i automobila u centru grada.

Od običnog petka do kupoholičarskog fenomena

Danas je Crni petak nešto što se dešava širom sveta, ne samo u SAD-u. Nakon što se izraz „Black Friday“ ustalio, trgovci su iskoristili ovaj dan kao priliku da privuku što više kupaca. Ubrzo je Crni petak postao dan kada prodavnice nude popuste kako bi iskoristile ovaj priliv kupaca, stvarajući tako pravu kupoholičarsku groznicu. U toj fazi, fenomen je i dalje bio ograničen samo na Sjedinjene Američke Države, ali je rastuća popularnost sve više privlačila pažnju u medijima. 80-ih i 90-ih godina, Crni petak postepeno dobija na snazi, a sa internet revolucijom početkom 21. veka, ovaj trend počinje da se širi van granica Amerike. Sa rastom globalnog tržišta i e-trgovine, Crni petak postaje sve popularniji i u drugim zemljama.

Kako različite zemlje obeležavaju Crni petak?

Kraj novembra je sada već sinonim za dobru kupovinu i zbog toga ga kupci širom sveta s nestrpljenjem iščekuju. Iako se fenomen potekao iz SAD-a, svaka država mu je dala lični pečat, prilagođavajući ga lokalnim navikama i interesovanjima kupaca. Velika Britanija je prva zemlja koja je masovno prihvatila Black Friday. Britanci obično koriste ovaj dan za praznične kupovine, a popusti su posebno prisutni u sektoru tehnike i mode. Iako Nemačka nema tradiciju Dana zahvalnosti, Crni petak se ukorenio u ovoj zemlji. Nemci su poznati po svojoj praktičnosti i štedljivosti, što ih čini idealnom ciljnom publikom za ovakav dan. Kina ima svoj dan kupovine, koji pada 1. novembra i poznat je kao Singles Day ili Dan samaca. Ipak, bez obzira na to, zahvaljujući stranim online platformama, Kinezi kupuju i za Black Friday. Osim Crnog petka, mnoge zemlje sada obeležavaju i Cyber Monday, dan kada su popusti fokusirani isključivo na online trgovine, pružajući dodatnu priliku za povoljne kupovine!

U Srbiji je Crni petak relativno nov pojam, ali se brzo proširio zahvaljujući sve većem broju onlajn prodavnica. Danas, gotovo svaki veći trgovac, pa i platforme poput Bazzar.rs, pripremaju specijalne ponude za Crni petak. Na taj način, i stanovništvo u Srbiji dobija priliku da kupuje po sjajnim cenama.

Zanimljivosti o Crnom petku

Crni petak je dan koji je oborio, a i dalje obara, mnoge rekorde. Procenjuje se da Amerikanci potroše u proseku oko 9 milijardi dolara tokom ovog dana. Iako se ovaj podatak čini neverovatnim, on je svake godine sve veći. Najveći Crni petak po broju kupaca se desio 2019. godine. Te godine, čak 190 miliona Amerikanaca obavilo je makar jednu kupovinu tokom Crnog petka.

Pandemija je naredne godine smanjila promet u fizičkim prodavnicama, ali je zato onlajn prodaja zabeležila istorijski rast. U Velikoj Britaniji, prodavci su podeljeni kada je u pitanju ovaj šoping događaj pa neki odbijaju da učestvuju. Zanimljivo je da kineski kupci koriste ovaj dan da kupuju strane proizvode, dok Poljska i Slovačka imaju svoje verzije Crnog petka, a fokus je na kućnim aparatima i tehnici. U mnogim zemljama, popusti počinju već u četvrtak, posebno ako su u pitanju onlajn trgovine.

Šta možete očekivati od Crnog petka?

Crni petak 2024. godine obećava da će biti jedan od najvećih ikada, a dešava se 29.11. Trgovci širom sveta najavljuju fantastične popuste i akcije, a očekuje se da će ove godine čak i više ljudi obaviti kupovinu onlajn. U poslednje dve godine, sa ubrzanim rastom tehnologije i sve većim brojem inovacija u e-trgovini, postalo je lakše nego ikada pratiti popuste, čak i u realnom vremenu, što će dodatno povećati obim prodaje. Upravo zbog toga, Bazzar je najbolje mesto za vašu ovogodišnju kupovinu. Izbegnite saobraćajne i ostale gužve, kupujte iz udobnosti svog doma, ugrabite baš sve što ste želeli i opušteno čekajte dostavu na kućni prag. Ono što možete da očekujete su popusti i do neverovatnih 60% u različitim segmentima, od elektronike, mode, igračaka, do proizvoda za kuću i beauty proizvoda.

Kako da iskoristite Crni petak 2024. godine?

Sigurno već imate neku predstavu o tome šta biste mogli kupiti u toku najvećeg šoping događaja, ali kako biste maksimalno iskoristili sve prednosti Crnog petka, potrebno je da razvijete strategiju. Pre početka akcija, napravite spisak proizvoda koje želite da kupite. To će vam pomoći da se fokusirate na ono što vam zaista treba i da izbegnete impulsivne kupovine.

Većina prodavnica i onlajn platformi počinje sa ponudama nekoliko dana pre Crnog petka. Pratite sajtove i newslettere kako biste bili prvi obavešteni o najboljim popustima i početku akcije.

Fokusirajte se na onlajn kupovinu jer tako ćete izbeći gužvu i stres a imaćete i mnogo veći asortiman u ponudi. Kako se Black Friday ne bi negativno odrazio na vaše finansije, savetujemo vam da postavite budžet. Popusti vas lako mogu zaneti, ali postavljanje budžeta unapred pomoći će vam da pametno trošite i izbegnete nepotrebne troškove.

Kako tehnologija i e-trgovina nastavljaju da se razvijaju, tako i Crni petak dobija nove oblike. Moguće je da će u budućnosti on biti sve više usmeren ka onlajn platformama, a manje ka fizičkim prodavnicama. Budite među prvima koji će usvojiti ovaj način kupovine, jer je prednosti zaista mnogo.

*Promo