Skver

Ćuretove pustolovine: MOJA JUŽNA AMERIKA (Petnaesti deo)

Autor: Dušan Đurić Ćure
15:00 | Nedelja, 24 03 2019

Kragujevčanin Dušan Đurić Ćure, poznat kao veliki ljubitelj putovanja, otisnuo se u novu avanturu, a ovog puta o svojim pustolovinama nam piše iz Južne Amerike.

Kao i na dosadašnjim putovanjima, Ćure piše u dahu, kad "ugrabi" koji minut između dva obilaska, sa mobilnog telefona, pa vam se unapred izvinjava na greškama. U celosti i verodostojno vam prenosimo njegov putopis.

Ustajem samo sa jednom mišlju, šta obići u poslednjem celom danu u BA? Naravno promašaj koji se ne sme dozvoliti je Monumental stadion River plate, La Recoleta najpoznatije groblje na svetu i naravno kvart Palermo. Ambiciozno ali vidim da je i Branko spreman za još jedno debelo tabanjanje Buenosom. Nakon doručka krenusmo na metro stanicu koja je na kraju naše ulice, bukvalno na 3 minuta od hostela. Više nego skromna je sama infrastruktura metroa, mada kad vidiš moskovski metro svaki drugi je polusmešan. Karta džabe, u našim parama oko 20 dinara. Do Monumentala čak ne moramo da presedamo. I ovde je prevoz na fazonu kartice koju puniš parama i možeš je koristiti i u podzemnom i u nadzemnim transportu. Izađosmo na stanici u naselju Belgrano i zaustavimo jednog dečka da nam objasni put do stadiona, kad na našu sreću on ide u tom pravcu pa nas povede. Saznamo da je student, da radi u nekoj IT kompaniji, da živi privatno, da ima devojku.. I stigosmo do stadiona. Kraj kroz koji smo prošli je baš uređen, rekao bih arustokratski deo grada. Takva je podela i klubova Boke i Rivera, za River navija bogatiji stalež. Stižemo neki minut pre devet pa koristimo priliku da se slikamo ispred. Inače zvaničan naziv stadiona je Antonio Vespućio Liberti. Naziv je dobio na otvaranju 25 maja 1938 godine po prvom predsedniku kluba. Inače klub River plata je osnovan 1901 godine i u početku su imali naziv milioneri. Prvo slikanje pored statue Angela Labrune drugog najboljeg strelca kluba sa 295 golova, rođenog 1918 godine. Nikad većeg fudbalera nisam video.. realno. Tačno u 9 otvoriše kao da smo u Japanu, i prvo prolazimo kroz prodavnicu dresova i opreme River plate gde ubismo sat vremena jer prva tura obilaska stadiona je u 10. Pre obilaska posetimo muzej kluba. Impozantno. Toliko trofeja kao da si ušao u fabriku a ne muzej. 47 domaćih titula, 11 kup takmičenja, 17 međunarodni titula i naravno aktuelni pehar Copa Libertadores za predhodnu sezonu. Prvo slikanje pored njega pa međ ostale. U idealnoj jedanaestorki Argentina svih vremena čak 6 igrača su iz Rivera. Muzej je top, kolekcije dresova, bioskop, trofeje sale, tunel sa sobama sa obe srrane podeljenih dekada istorije kluba. Vrh. Vreme je za stadion. Prvo tribine pa trava. Naša zastava je opet atrakcija. Siđosmo na travu kad majka 60tak godina i ćerka 30tih godina izvadite ogromni transparent i u totalnoj euforiji počeše da se slikaju. Neverovatno. Trans. Keva na ruci istetovirano preko cele podlaktice River plata. Svi argentinci u zanosu. Lepo i čudno je gledati ih. Sa stadiona u Palermo. Deo Benosa poznat po kafićima i ulicama išaranim grafitima i muralima. Uhvati smo neki bus koji nas ostavi u centru Palerma. Neverovatno je kako lepo izgledaju sve ulice. Dozvolili su crtačima da ostave svoj pečat gradu. To je tako lepa atrakcija da nemam reči. Raj za oči. Prepune ulice turista i milioni megapixela u vazduhu. A kafići i restorančići oni pravi, baš baš pravi. Zakucasmo se u jedan na po pivce. Lepo da lepše ne može da bude. Skupismo snagu i onda nekih sat vremena špartanja kroz ulice. Prelepo, takvo šarenilo, takve boje... Južna Amerika kakvu sam zamišljao. Vreme je za La Recoleta groblje. Ulazimo u bus i čudo. Vozač isti što nas je pre 2 dana vozio bez karte na Bombonjeru. Prepoznadosmo se i smejanje. Ej koja je to slučajnost. Al sad imamo kartu. Pokloni mu ja ikonu Trojeručice sa Hilandara, on je poljubi i stavi među ostale. Marcela nas čeka da se vidimo ali prvo ajde da obiđemo groblje. Fascinantno. Osnovao ga je monaški red Recoleta 1732 godine oko crkve Naše Gospe od Pilara. Prostire se na 5.5 hektara i tu su sahranjeni svi viđeniji ljudi Buenos. 94 spomenika su zaštićeni. Ulazimo i to je nešto neverovatno. Bukvalno milijarde skrcanih dolara u porodične grobnice. Statue, ornamenti.. Ma čudo. Naravno najveća gužva je pored grobnice porodice Duarte gde je sahranjena Evita Peron, rođena Duarte. Ikona Argentina, najpoštovanija žena. Još malo lutanja nepreglednim ulicama i na piće sa Marcelom. Prelepa 2 sata u smehu i opuštaju. Poklonimo Marceli zastavu, koja se oduševio kao tonu zlata da je dobila. I onda ponovo šetnja do hostela od neka 2 sata kroz prelepi Buenos. Svraćanje do znaka BA od žive ograde, obeliska i ulice koja je prepuna pozorišta, ispred svakog je red za karte,. Jaka je ovde kultura odlaska u pozorište. Noć je pala na Buenos ali i na naša pleća. Dovukosmo se ispred predsedničke palate i iskulirasmo na klupicama. Još malo šetnje i krevet.

Poslednje jutro donosi posetu Nacionalnoj biblioteci. Prelepa, tako sređena da samo mogu da zamislim kako je biti član, sedeti i čitati ovde, šetati se njom. Poslednja stvar koju obiđosmo pre polaska na aerodrom je, ponovo, La Boca i Bombonera. Moralo se još jednom do stadiona, još jednom kroz ulice, Žile kuca ice, grada. Kakva samo energija ovde struji kroz vazduh. Oprašta o se i busom nazad. Pakovanje i na aerodrom.

Avion se odvaja od piste, od Južne Amerike, iza mene ostaje jedno putovanje života, jedno iskustvo tako duboko urezano u pamćenje da ću je godinama crperi. Sudar dva sveta, našeg evropskog, za koga mislimo da je najbolji i pravog južnoameričkog za koga znam da je najbolji. Narodi koji žive u zahvalnosti onim što imaju i evropljani koji su stalno nezadovoljni onim što nemaju. Narodi koji su siromašniji a sretnije žive. Narodi kojima smo mi evropljani toliko zla naneli da toliku sramotu nosim na ovim putovanjima da u mnogo slučajeva jako opterećuje. Zbogom ostaj i sigurno do viđenja. Kad tad ćemo se sresti ponovo, kad tad. Radujem se ponovnom susretu a do tada ostaj tako lepa, ponosna i daj svima nama primer, ne kako treba živeti, nego kako mora.