SkverFoto: pixabay/kriszm

Kako održavati kočioni sistem automobila

Autor: InfoKG
13:30 | Četvrtak, 25 03 2021

Jedan od najgorih košmara koje možete doživeti u toku vožnje je da stisnete kočnicu i da se - ne desi ništa. 

Ono što je dobro je da ove izuzetno opasne situacije možete sprečiti redovnim održavanjem kočionog sistema vašeg automobila, jer je veoma retko da kočioni sistem otkaže odjednom, takoreći bez najave. 
 
Uobičajeno je da nam automobil određeno vreme indicira da sa kočnicama nešto nije u redu, i da je potrebno u najkraćem roku posetiti mehaničara. U nastavku teksta saznajte kako održavati kočioni sistem automobila, kako bi vaša vožnja bila bezbedna po vas i ostale učesnike u saobraćaju.

Prepoznajte problem na vreme 

Govoreći o kočionim sistemima, naglasićemo da samo najkvalitetniji auto delovi u Beogradu, Kragujevcu, Novom Sadu, Nišu ili bilo kojem drugom gradu treba da dođu u obzir prilikom kupovine, jer upravo kočnice mogu da sačuvaju život vas i vaših putnika. 

Simptomi problema sa kočionim sistemom automobila se manifestuju na više načina. Postoje 3 najčešća indikatora da sa kočnicama nešto nije u redu. 

Neprijatan zvuk škripanja i struganja

Ukoliko čujete neprijatan zvuk škripanja i struganja kada kočite, u velikoj većini slučajeva znači da je vašim kočionim pločicama potrebna zamena. Možete voziti neko vreme i pored ovog problema, ali je neophodno da u nekom kraćem vremenskom periodu odvezete automobil kod mehaničara. 

Zašto se čuje neprijatan zvuk kada se istroše pločice?

Ovaj deo kočionog sistema je konstruisan da stvara neprijatan zvuk kada je pred kraj radnog veka. 
Pločice neprestano stvaraju trenje u dodiru sa diskovima kada kočite, pa se vremenom habaju i pločice i diskovi. Iz ovog razloga ovi mehanički delovi se smatraju za potrošnu robu, i relativno se često menjaju. 

Kočioni disk je otporniji od pločica, a vremenom postaje tanji i stvaraju se brazde po njemu. 
Iako će škripav zvuk pri kočenju jasno ukazati da je došlo vreme za promenu pločica i diskova, potrebno je proveriti njihovo stanje pre nego što krenete na duži put. 

Ne želite da kočioni sistem počne da ukazuje da mu je potreban servis u trenutku kada se nalazite hiljadama kilometra daleko od kuće. 

Gubitak pritiska na papučici kočnice

Gubitak pritiska na papučici kočnice je ozbiljniji simptom od neprijatnog zvuka koji automobil ispušta tokom kočenja. Naime, kada pritiskamo papučicu kočnice ona bi trebalo da pruža određeni otpor, koji se povećava kako mi povećavamo pritisak. 

Nasuprot tome, ukoliko je papučica kočnice “mekana” ili propada bez ikakvog otpora, odmah zaustavite automobil na bezbednom mestu. 

Gubitak pritiska na papučici ukazuje na ozbiljan problem, i vrlo je verovatno da je čitav kočioni sistem u kvaru, stoga vaš auto više nije u voznom stanju. Jedino što vam tada preostaje je da pozovete šlep službu.

Vibracija kočione papučice

Tokom vožnje možete osetiti vibriranje, ili podrhtavanje kočione papučice. 

Razlozi za vibraciju kočione papučice mogu biti razni - iskrivljeni ili oštećeni kočioni diskovi, istrošene pločice, kvar kočionog cilindra, a kvarovi mogu biti i mnogo ozbiljnije prirode.

Iz tog razloga, potrebno je odmah se javiti auto servisu kako ne biste ugrozili bezbednost na cesti.
 
Kako da proverite da li vaša papučica vibrira?

Najbolje tlo za testiranje vibracije je ravna asfaltna površina, kako ne biste pomešali podrhtavanje papučice sa ABS sistemom. Na odgovarajućem putu ubrzajte do 80 km/h, a zatim počnite oštrije da smanjujete brzinu.

Ako osećate karakteristično podrhtavanje papučice, posetite vašeg majstora u što kraćem roku. 

Redovno proveravajte i menjajte kočionu tečnost

Prosečan vozač nije upućen u način funkcionisanja kočionog mehanizma, ili nekog drugog sistema u mehaničkom skeletu. 

Kočioni diskovi i pločice se proveravaju tokom malog i velikog servisa, ukoliko za to nema potrebe ranije, međutim provera kočione tečnosti se neretko stavlja u drugi ili treći plan. 

Oni koji ipak provere nivo tečnosti, retko provere njen kvalitet.

Zbog čega je provera kočione tečnosti važna?

Kontaminirana ili neadekvatna kočiona tečnost može oštetiti crevo kroz koje prolazi, usled čega provodnik može da pukne i izlije tečnost. To će dovesti do otkazivanja kočnica, zato je veoma bitno naglasiti vašem serviseru da proveri nivo kočione tečnost, ali i njen kvalitet. 

Međutim, tečnost možete proveriti i sami. Stavite novinu ili bilo koji drugi papir ispod haube i jako pritisnite papučicu kočnice. Ukoliko se pojavi barica, to je jasan znak da crevo izliva kočionu tečnost.

Vozite pažljivo 

Kada vozite agresivno češće ćete dolaziti u situaciju da naglo kočite, što će u velikoj meri smanjiti vek trajanja pločica i diskova. 

Povedite računa da ne dolazite u situaciju apsolutnog kočenja, odnosno da vaš automobil stane u mestu. Na taj način možete izazvati saobraćajnu nezgodu zbog potencijalnog proklizavanja na drumu, a ujedno ćete brže ishabati kočioni sistem. 

Osluškujte vaš automobil, naučite da prepoznate zvuk njegovog pravilnog rada, i uz redovno održavanje kočionog sistema možete biti sigurni da ste bezbednost na drumu podigli na jedan viši nivo. 

Izvor: Avokado