SkverFoto: Pixabay.com - Ilustracija

Kvarovi na automobilu – kako da ih prepoznate

Autor: Srbijanka Stanković
12:00 | Ponedeljak, 09 12 2024

Dobijanjem dozvole i kupovinom automobila kreće vozački staž. Međutim, ono što se u auto-školama ne uči jesu lekcije o čestim kvarovima na automobilima, kako da ih prepoznate i pravovremeno reagujete. Zbog toga evo liste koja pokazuje koji su to najčešći kvarovi na automobilu, koje „simptome“ ima auto i šta da radite u tom slučaju.

Problemi sa akumulatorom

Vrlo često će se prvo na instrument tabli upaliti lampica za akumulator, što je prvi znak da nešto nije u redu. Ako auto neće da upali ili čujete zvuk „klik" prilikom pokušaja pokretanja motora takođe je izvesno da je u pitanju problem sa akumulatorom ili njegovim delovima. Drugi uzročnici mogu biti loše električne veze ili loš alternator koji ne puni akumulator.

Propuštanje ulja

Mrlje koje se ispod vozila vide kada se pomerite jasno ukazuju na problem sa curenjem ulja. Međutim, simptom može biti i dim iz motora. Najčešći uzročnici su loši zaptivači ili creva, oštećenje pumpe za ulje, istrošeni ili oštećeni delovi motora.

Na najmanji znak curenja ulja, obavezno proverite o čemu se radi. Manji kvar lakše ćete otkloniti, dok su određeni auto delovi, poput pumpe ili delova motora, skupi i popravka se često ne isplati.

Problemi sa svećicama i sistemom paljenja

Ako auto teško pali ili primećujete nepravilan rad motora, kao i povećanu potrošnju goriva, velika je verovatnoća da ovi simptomi zbirno ukazuju na problem sa svećicama i paljenjem. Najčešće se radi o istrošenim ili zaprljanim svećicama, problemima sa kablovima ili razvodnikom paljenja.

Problemi sa gumama

Neravnomeran pritisak u gumama često se odražava na balans i osećaj da auto „zanosi“ na jednu stranu. Takođe, neugodan zvuk pri vožnji može ukazivati na problem ili oštećenja na gumama. Ako su istrošene, neophodna je zamena guma. Naravno, obavezno proverite preporučen pritisak u gumama s obzirom na vremenske uslove i opterećenje. Udarci u velike rupe ili oštri predmeti na putu takođe mogu izazvati probleme sa gumama.

Elektronski problemi

Ponekad su ovo najiritantniji, a najsitniji kvarovi na automobilu koji se lako otklanjaju. Ako imate problema sa svetlima, brisačima ili centralnim zaključavanjem verovatno je u pitanju neka od elektronskih komponenti. Najpre proverite da ne postoje prekidi u električnim vezama ili kvarovi na elektronskim delovima, pa potom pređite na kompleksnije potencijalne probleme – sa fuznim kutijama ili sistemima.

Problemi sa vešanjem i amortizerima

Neudobna vožnja, škripanje ili lupanje pri vožnji po neravnom terenu su najčešći simptomi koji ukazuju na problem sa vešanjem i/ili amortizerima.

Ukoliko su u pitanju istrošeni amortizeri ili oštećeni delovi vešanja, treba ih zameniti, ali može se raditi i o loše podešenoj geometriji vozila.
Hlađenje motora (problemi sa rashladnim sistemom)

Kada se motor prekomerno zagreva, a lampica za temperaturu treperi na kontrolnoj tabli ili primetite curenje rashladne tečnosti, problem leži negde u rashladnom sistemu. Oštećeni hladnjak je možda prvo na šta ćete posumnjati, ali u pitanju može biti i oštećeni termostat, curenje cevi ili nedostatak rashladne tečnosti.

Problemi sa ispušnim sistemom

Povećana potrošnja goriva i smanjenje snage motora mogu ukazivati na probleme sa ispušnim sistemom. Ukoliko je problem eskalirao, uzročnici su oštećenje katalizatora, oštećenje izduvnih cevi ili problemi sa senzorima za emisiju.
DPF

Kada se upali lampica za DPF filter na kontrolnoj tabli, najčešće je potrebno samo „produvati“ automobil. Ova lampica se često upali kada se auto vozi isključivo po gradu, pri malim brzinama, na kratkim relacijama. U tom slučaju, najpre izvezite auto iz grada, a potom se vozite minimum pola sata.

I najveći kvarovi na automobilu mogu se sprečiti redovnim održavanjem vozila, pravovremenim servisiranjem i proverom stanja ključnih delova. Auto škola će vas naučiti osnovama, ali je potrebno da se dodatno informišete kako biste znali sve o održavanju automobila.