SkverFoto: Pexels.com - Ilustracija

Liderske veštine – sigurni koraci do poslovnog uspeha

Autor: Srbijanka Stanković
10:30 | Subota, 11 03 2023

Želite da se istaknete kao lider u svojoj branši i napredujete u karijeri? Uz stručne kompetencije i znanja neophodno je da neprestano radite na sebi i razvijate liderske veštine.

Asertivna komunikacija, upravljanje vremenom, rezilijentnost, dobro snalaženje u timu – svaka od ovih sposobnosti može vam pomoći da se istaknete kao odličan timski igrač. Međutim, ako želite da vodite ljude, da upravljate procesima i projektima, te da budete uspešan lider, potrebno je da usavršite određene veštine. Da bi vam bilo lakše da usmerite svoje zaposlene ka postizanju poslovnih ciljeva, da vodite inicijative i pratite tok radnih zadataka, važno je da budete posvećeni i da inspirišete ljude sa kojima radite.

Samopouzdanje, iskrenost, kreativnost i pouzdanost takođe spadaju u ključne menadžerske veštine.

Kako se usavršavanjem organizacionih sposobnosti postaje bolji rukovodilac? U kojoj meri sticanje “mekih veština” pomaže da vodite svoj poslovni tim ka uspehu i izgradite impresivnu karijeru? Pronađite odgovore u nastavku! 

Upravljanje sobom

Prema Robertu Diltsu, autoru knjige “Liderske veštine vizionara”, osnovne kategorije sposobnosti koje lider treba da poseduje podrazumevaju:

● veštine upravljanja sobom,
● relacione veštine, tj. sposobnosti koje pokrivaju odnos sa drugim ljudima,
● veštine strateškog i sistemskog razmišljanja.

Dakle, da biste postali profesionalac koga ljudi slede, neophodno je da naučite kako da upravljate svojim emotivnim stanjima i ponašanjima, te da pokažete određeni stav. U pitanju je razvijanje tzv. self veština kroz iskustvo i rad na sebi.

Dobri lideri moraju biti u stanju da se prilagode i unutrašnjim i spoljašnjim promenama. Čak i kada to znači da treba da izađete iz svoje zone komfora, potrebno je da razvijete veštinu agilnosti. Radite na razvijanju mentaliteta učenja, odnosno izgradite mindset osobe spremne na konstantno usavršavanje. Samo na ovaj način možete biti sigurni da nećete zaostajati za svim promenama u vašoj oblasti poslovanja i da ćete imati prednost u odnosu na konkurenciju.

Možete da steknete znanje za NLP practicioner-a na međunarodnoj obuci koja kroz desetine treninga omogućava da postanete bolji lider i jednostavno programirate sebe na uspeh. Obuka podrazumeva i rad na samopouzdanju, fleksibilnosti, komunikaciji, kao i pravilnom postavljanju (ali i realizaciji) ciljeva. 

Inovacija i kreativnost – za lidere koji pomeraju granice

Inovacija u liderstvu je od najveće važnosti za svaku kompaniju. Svaka novina koja donosi uspeh zapravo počinje idejom. U ovoj fazi je razvijanja poslovnih zamisli veliku ulogu igra kreativnost – što više radite da realizaciji neke inovacije u firmi, to su veće šanse za njenu uspešnu realizaciju.

Kada radite na unapređenju proizvoda i usluga, imajući na umu svoje kupce i klijente uvek ste zapravo jedan korak ispred u odnosu na konkurenciju. Zbog toga su kreativnost i inovativnost među poželjnim liderskim veštinama, pomeranjem granica u poslu pomažu menadžerima da ostanu efikasni i konkurentni. 

Donošenje odluka

Zadatak lidera je da donosi odluke sve vreme. Da biste bili efikasan lider, veštine donošenja odluka moraju da budu vrhunske. Kritične odluke koje utiču na vašu organizaciju u velikim razmerama moraju biti racionalne i sigurne.

Zapravo, odluke lidera će odrediti vaš, a potencijalno i uspeh vaše organizacije. Dakle, važno je da iza svake izjave stojite, ali i da istovremeno možete da prepoznate potrebu da se prilagodite i tako osigurate željeni ishod. Balans je ključan u ovom delu posla.

Relacione veštine 

Decenijama unazad, u poslovnom svetu je preovladavalo mišljenje da lideri ne moraju da budu voljeni na radnom mestu da bi uspeli. Međutim, 21. vek je doneo izvesne promene u radnim organizacijama koje se pre svega tiču komunikacije i međuljudskih odnosa. Sve više se u prvi plan ističe da rad u kompaktnijem i angažovanijem timu brže dovodi do uspeha. Prema tome, ako želite da postanete lider, poželjno je da uspostavite jake odnose među svojim zaposlenima. Da biste bili profesionalac koga ljudi slede takođe je neophodno da izgradite snažne odnose sa svojim timom, tj. timovima.

Relacione veštine uključuju sposobnost razumevanja i motivisanja drugih ljudi, kao i odlično razvijene komunikacijske veštine.

Motivacija zaposlenih – kako da poboljšate efikasnost radnika

U bliskoj vezi sa izgradnjom odnosa, sposobnost da motivišete svoju radnu snagu je važna kao i održavanje visokog angažovanja zaposlenih. Jedna od najefikasnijih liderskih veština jeste da znate na koji način kontinuirano možete da motivišete svoje radnike. Dobar lider lako prepoznaje način na koji drugi ljudi percipiraju neku situaciju/problem/zadatak i u skladu sa tim može da ih vodi do rešenja.

S druge strane, ako zaposleni nisu motivisani, to za može imati negativne posledice po firmu u vidu čestog odsustvovanja, niske produktivnosti, a onda nužno i nižeg profita. Motivisani zaposleni su mnogo angažovaniji, jer su samouvereniji u pogledu onoga što rade i mogu da urade. Kada se osećaju cenjeno u timu, onda će biti spremniji da pod dobrim vođstvom realizuju svaku poslovnu ideju

Pametno upravljanje konfliktima

Konflikt se može desiti u bilo kojoj oblasti poslovanja. Sukobom se smatra svako problematično pitanje između dve ili više osoba u kolektivu koje može poremetiti rad, odnosno ometati normalno funkcionisanje tima. Konflikt u poslovanju može ići dalje od radnog okruženja u užem smislu, jer može da podrazumeva neki problem sa kupcem, dobavljačem ili čak konurencijom na tržištu.

Kada do sukoba dođe, dobar lider treba da bude u stanju da reši ili barem ublaži efekte pre nego što se odrazi negativno na posao. Zapravo, kada se pravilno i pametno upravlja situacijom, sukob može čak da se pokaže i kao pozitivna stvar po posao. Neretko se upravo iz nekog problema stvaraju nove i bolje ideje, kreativnija rešenja i, na kraju krajeva, čvršći međuljudski odnosi.

Naravno, da bi ishod zaista bio pozitivan i da se izvuče dobro iz svakog poslovnog izazova i poteškoće, lider mora da bude dobar u prepoznavanju sukoba i da ima održive ideje za njegovo prevazilaženje. Upravljanje konfliktima je sasvim izvesno jedna od najvažnijih liderskih kompetencija, a ako radite na razvijanju ove veštine u timu, možete u potpunosti izbeći sukobe u radu.

Pregovaračke veštine

Pregovaranje je proces u kome se dve strane sa različitim idejama međusobno dogovaraju o konačnom ishodu neke (potencijalne) saradnje. Dobar lider zna da svako pregovaranje prolazi kroz fazu pripreme, diskusije, pojašnjenja ciljeva, pregovaranja s namerom dobijanja rezultata, zatim dogovor i na kraju, sprovođenje akcionih koraka.

Dobri pregovori mogu biti od koristi za organizaciju, jer će izgraditi bolje odnose, kako interno tako i eksterno. Potrebno je da budete svesni svo pregovaračkog stila kako biste pokrenuli svoju firmu ka uspehu.

Kritičko i strateško razmišljanje

Voditi poslovanje je sasvim sigurno veliki izazov. Da bi bio uspešan, lider mora da donese mnogo teških odluka, neretko pod pritiskom i izložen stresu. Zbog toga je visok nivo kritičkog mišljenja važna liderska sposobnost. Da biste uspeli potrebno je da u svakom trenutku jasno razmišljate, gradite logičke veze između različitih ideja, budete spremni da odlučujete i analizirate svaku situaciju.

Misliti strateški znači videti širu sliku, imati viziju o tome šta želite da postignete i da radite na tome. Da biste izgradili strategiju, dakle, potrebno je da jasno definišete cilj i akcione korake koji će vas do njega dovesti. Odličan početak predstavljaju odgovori na pitanja: gde se nalazite sada, gde želite da budete, kako ćete tamo stići i, naravno, kako ćete znati da ste stigli?

Komunikacijske veštine su ovde takođe važne, jer je potrebno da svoju viziju i misiju na pravilan način prezentujete svom timu.

Stvaranje vizije nije, naravno, samo stvar ideje. Strateško razmišljanje mora biti zasnovano na argumentima, tako da dobar lider konstantno treba da radi na prikupljanju i analiziranju podataka. Praćenje statistike, razumevanje tržišta, poznavanje ciljne grupe, a onda korišćenje svih tih podataka da bi se donela promišljena i pametna odluka pravi su liderski koraci do poslovnog uspeha.