Skver

Planirate da ostavite cigarete? Evo pravih saveta kako da to uradite!

Autor: infokg.rs
14:28 | Subota, 22 08 2015

Ako planirate da ostavite cigarete, na pravom ste mestu! Evo korisnih saveta koje možete da primenite.


Zavisnost od cigarete

Pušenje je sačinjeno od dve zavisnosti:

  1.  zavisnost o nikotinu (zbog koje ste razdražljivi i boli vas glava ako dugo ne zapalite) 

  2.  zavisnost o samoj navici pušenja / držanja cigarete u ruci (zbog koje uz kafu čak i nesvesno posežete za cigaretom).

Postoje tri  glavna načina prestanka pušenja:

  1.  "Naglo" - bez prevelikih priprema pušač od jednom prestaje da puši.

  2.   Ublažavanje duvanske/nikotinske zavisnosti, zatim potpuni prestanak pušenja - pušač prelazi na lakše cigarete i smanjuje broj popušenih cigareta kako bi se prvo navikao na manju dozu nikotina i zatim potpuno prestaje.

  3.   Ublažavanje navike, zatim odvikavanje od nikotina - na ovaj način pušač prvo izbacuje naviku da pali cigaretu na način da je zameni nikotinskom zamenom: nikotinske žvake ili flasteri. Kada prođe neko vreme bez zapaljene cigarete ukida se i nikotinska zamena.

Napomena: Nikotinske žvake ne koristite duže od 3 meseca.

Istraživanja su pokazala kako nikotinske žvake mogu da prouzrokuju rak usta.

Koji je od gornja tri načina najbolji, individualna je odluka. 

Prvi način je najbrži, ali i najteži. Povremeni pušači bi mogli da izaberu taj način. Druga dva načina su postepeni zato i nešto lakši za strastvenog pušača / velikog zavisnika.

Priprema za prestanak pušenja:

Quit Smoking

Kod većine stvari u životu najbitnija je motivacija, tako je i sa odvikavanjem od pušenja.

Pre nego što krenete u proces odvikavanja učinite sledeće:

  • budite pozitivni oko prestanka. Umesto da se plašite negativnim stvarima koje vam prete zbog pušenja i gledate slike raka pluća i grla, bolje je da razmišljate o lepim stvarima koje vas čekaju kada prestanete

  • napravite listu razloga zašto želite da prestanete

  • postavite sebi datum prestanka pušenja (i držite ga se) - to može da bude neki vama važan dan poput rođendana ili praznika ili bilo koji drugi vama bitan dan. Početak godišnjeg odmora pokazao se mnogima kao dobar trenutak za prestanak pušenja.

Dobre strane prestanka pušenja:

  • Izgled: Zdraviji izgled, belji zubi, manje akni i nečistoća na koži, lepša kosa.

  • Fizički razlozi: Bolja fizička kondicija, veći kapacitet pluća, smanjena mogućnost dobijanja infarkta i moždanog udara, za muškarce bolja potencija, naravno i duži život nepušača.

  • Psihički razlozi: Manja izloženost stresu i naglim promenama raspoloženja, bolje kognitivne sposobnosti i bolja koncentracija, osećaj zadovoljstva jer ste uspeli prestati, jačanje samopouzdanja.

  •  Ušteda, izračunajte koliko ćete godišnje da uštedite ako ne kupujete cigarete i smislite šta ćete sa tim novcem. Primer: ako pušite paklicu dnevno koja košta 200din, kada pomnožite sa 30(dana u mesecu), pomnožite sa 12 (meseca u godini), suma novca koju biste uštedeli na godišnjem nivou je 72.000din ili 600€!

Evo par stvari koje treba da imate na umu:

Prestanak pušenja nije jednostavan, ali nije nemoguć.

simptomi kod prestanka pušenja su neugodni, ali bitno je da shvatite kako su oni privremeni i nestaju najkasnije za nedelju do dve.

Prva nedelja je najteža. Tada je navika najjača i simptomi su najprisutniji. U prvoj nedelji služite se svim mogućim adutima oko vas: snagom volje, prijateljima, porodicom.

Nakon što ste progurali prvu nedelju sledeća 3 meseca budite na oprezu – sve one stvari koje su vas podsticale na cigaretu (poput stresa ili užitka pušenja uz jutarnju kafu) – još su tu. U ovoj fazi ljudi ponekad automatski krenu za uzimanjem cigarete. Budite spremni.

Znajte da  većina onih koji su prestali da puše to nisu uspeli iz prvog pokušaja. Dajte sve od sebe da ovog puta prestanete da pušite, ali ako ne uspete nemojte da se predate. Jednom ćete uspeti.

 

Iskoristite svaku dodatnu pomoć koja će da vam olakša odvikavanje: 

Datum koji ste izabrali za prestanak pušenja podelite sa drugima. Tako nećete da osećate odgovornost prema sebi i teže ćete prekršiti odluku o prestanku. Ako ste takmičarski tip osobe možete da se kladite sa prijateljem da ćete da prestanete da pušite.

Ukoliko imate blisku osobu koja puši, možete da zajedno prestanete da pušite. To može da bude od velike pomoći.

Srećno!