Tokom godina, odanost srpskih kupaca nemačkim i francuskim automobilima nije opala. To otkriva studija kompanije za podatke o automobilima carVertical, koja je utvrdila najčešće proveravane modele automobila u prvoj polovini 2024. godine. Volkswagen, Opel i Renault su najtraženije marke kada su u pitanju polovni automobili.
Volkswagen automobili su najtraženiji na tržištu polovnih vozila
U prvoj polovini godine, srpski vozači su na platformi carVertical najviše bili zainteresovani za istoriju automobila Volkswagen Golf – 3,4% svih vozila proverenih na platformi, a zatim slede Opel Astra (3,3%), Renault Megane (3,1%), Audi A4 (3,1%) i Volkswagen Passat (3,1%).
U poređenju sa istim periodom 2023. godine, popularnost golfa je opala, jer je pre godinu dana njegov udeo bio 5,9%. Jedini noviteti koji su se ove godine našli u top 10 u Srbiji jesu Citroen C4 i Peugeot 3008.
„Nemački automobili poput audija i folksvagena su popularni među kupcima, jer vozači veoma cene njihovu pouzdanost, ali ih smatraju i delom svog imidža. Pored toga, ljudi koji razmišljaju o kupovini premijum polovnih automobila svesni su njihove bolje preostale vrednosti u odnosu na novija vozila ekonomske klase“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile iz kompanije carVertical.
Peugeot 2008 je doživeo najveći skok u popularnosti u Srbiji
Interesovanje za istoriju modela Peugeot 2008 najviše je poraslo u zemlji (+66,3%), a zatim slede Mercedes-Benz GLC (+54,5%), Škoda Kodiaq (+53,5%), Audi Q3 (+46,8%) i Peugeot 3008 (+33,5%).
Rast popularnosti ovih modela je dobra vest za one koji planiraju da ih prodaju. Što je automobil traženiji na sekundarnom tržištu, to je njegova cena stabilnija u pogledu pada vrednosti.
Među svim zemljama koje su učestvovale u istraživanju, u prvoj polovini ove godine najviše je porasla popularnost modela Mini Coupé (+719,1%), Tesla Model 3 (+534%), Tesla Model X (+297,6%), Audi RS7 (+262,2%) i Jaguar E-Pace (+186,6%).
Falsifikovanje kilometraže je češća pojava kod popularnih modela
Popularni modeli su često na meti prevaranata. Tržište je puno automobila sa falsifikovanom kilometražom, što kasnije može doneti brojne probleme novim vlasnicima. Praćenje preporuka proizvođača i pravovremeno održavanje postaje pravi izazov kada nije jasno koliko je vozilo prešlo.
Tokom prvih šest meseci 2024. godine, 10,2% svih golfova proverenih na platformi carVertical u Srbiji imalo je izmenjen čitač kilometara, tako da kupci treba da budu posebno oprezni i izbegnu kupovinu bez provere istorije vozila. Kilometraža drugih popularnih modela takođe se često falsifikuje: Opel Astra (5,8%), Renault Megane (5,6%), Audi A4 (5,1%) i Volkswagen Passat (4,3%).
Situacija na tržištu polovnih automobila se stabilizuje
Na skoro svim tržištima se nastavljaju stabilizacija i postepeni pad cena polovnih automobila. Ovo sniženje cena je rezultat oporavka tržišta novih automobila, pošto više nema znatnog kašnjenja u proizvodnji automobila kao što je to bio slučaj pre nekoliko godina. S povećanjem proizvodnje novih automobila raste i ponuda polovnih modela na sekundarnom tržištu.
U zemljama gde su uvedene nove pogodnosti za kupovinu električnih automobila, prodaja ovih vozila je porasla, ali je to samo kratkoročan trend. Dugoročno gledano, tržište električnih automobila će verovatno imati problema, jer se neki proizvođači vraćaju proizvodnji klasičnih automobila.
„Kupci koji su najviše želeli električna vozila već ih imaju, dok drugi ili ne vide potrebu za prelaskom na električna vozila jer nemaju gde da ih pune ili ne mogu da ih priušte“, objašnjava Buzelis.
Prema Buzelisu, kupovina polovnih automobila se donekle oporavila, a broj transakcija na glavnim evropskim tržištima u stalnom je porastu u prvom kvartalu ove godine.
Metodologija
Studija kompanije carVertical analizirala je izveštaje o istoriji vozila koje su korisnici kompanije kupili od januara do juna 2023. godine i uporedila taj period sa izveštajima kupljenim od januara do juna 2024. godine. Broj kupljenih izveštaja u svakoj zemlji je pretvoren u procente i tako su kreirane liste najpopularnijih automobila. Obradom na milione izveštaja o istoriji vozila godišnje, kompanija može da pruži trendove, prognoze i uvid u tržište polovnih automobila.