Kraj četvrtog razreda i priprema za peti donosi sa sobom mnogo promena za decu. Osim što se „pozdravljaju“ sa učiteljicom i bezbrižnijim delom školovanja, suočavaju se sa novim predmetima i nastavnicima. Takođe, moraju da se prilagode novim zahtevima i očekivanjima u školi.
Za decu, ovaj period budi strah, tugu, uzbuđenje i stres. Ali i radost novih saznanja i iskustava. Pitate se kako ćete preživeti sve to kao roditelj?Evo nekoliko saveta.
Komunikacija uvek i na sve teme
Razgovarajte sa svojim detetom o tome šta može da očekuje u petom razredu. Jedna od najvećih promena definitivno jeste promena učitelja. Dete je naviklo na svog učitelja/učiteljicu tokom prethodnih godina, na sigurnost i jednu vrstu komunikacije, ali sada će imati priliku da upozna nove nastavnike za različite predmete.
Ovo jeste uzbudljivo iskustvo, ali i izazovno. Kako biste detetu olakšali ovu tranziciju, podstičite ga da bude otvoreno prema novim nastavnicima i da postavlja pitanja kako bi bolje razumelo gradivo. Takođe, neka izrazi svoje potrebe i neka zna da i nastavnicima može da se obrati ukoliko ima bilo kakve nedoumice ili probleme. Pitajte dete kako se oseća povodom promena i osluškujte njegove brige i strahove. Neka zna da su njegova osećanja važna i da je u redu da se osećaju uzbuđeno, ali i nervozno. Pružite detetu podršku i ohrabrite ga da izražava svoje misli naglas.
Upoznajte nove predmete zajedno
Letnji raspust se bliži i vreme za odmor i uživanje. Ali, istovremeno, predstavlja idealno vreme da zajedno pogledate komplet udžbenika za peti razred za novu školsku godinu, da mališan upozna predmete koje će učiti u novoj školskoj godini. Pomoću ovih materijala možete zajedno istražiti nove koncepte i pripremiti se za ono što vas čeka.
Kroz upoznavanje novih predmeta zajedno, deca će se osećati sigurnije i spremnije za ono što dolazi. Osim toga, ovo je prilika da se razvije njihova znatiželja i interesovanje za učenje. Neka postavljaju pitanja i istražuju teme koje ih posebno intrigiraju. Peti razred je najčešće period kada se kod dece iskristališu interesovanja ka društvenim ili prirodnim naukama.
Organizacija i planiranje
Organizacija i planiranje igraju veliku ulogu kod uspeha u školi. Pomozite svom detetu da razvije ove veštine već sada. Podstičite ih da vode dnevnik ili koriste planer kako bi pratili raspored časova, domaće zadatke i testove. Naučite ih kako da postave prioritete i efikasno rasporede vreme kako bi postigli balans između škole, aktivnosti i slobodnog vremena.
Jedan od načina da to postignete je da zajedno sednete i napravite raspored aktivnosti za nedelju dana. Na taj način, vaše dete će imati jasniju sliku o tome šta ga očekuje i kako da organizuje svoje obaveze. Takođe, ovo može biti prilika da razgovarate o važnosti odmora i relaksacije, te da zajedno pronađete načine kako da dete izbegne prekomerni stres.
Postavite rutinu
Ne kaže se bez razloga da deca obožavaju rutinu. Ona je važna jer im daje osećaj sigurnosti i predvidljivosti, još od najranijeg uzrasta. Pomaže im da se organizuju i efikasno upravljaju svojim vremenom. Kroz redovne aktivnosti poput doručka, odlaska u školu, vremena za učenje, igru, odmor i spavanje, deca stiču važne veštine planiranja i prioritizacije.
Zato, kao odrasla i odgovorna osoba, napravite raspored koji će uključiti sve ove aktivnosti. Odvojite vreme za školske obaveze, ali ne zaboravite ni na vreme za igru i odmor. Neka vaša deca nauče da je balansiranje između obaveza i zabave. Uzmite u obzir individualne potrebe dece i prilagodite rutinu kako bi odgovarala njihovom ritmu i temperamentu. I ne zaboravite da budete dosledni. Što je rutina stabilnija, to će vaša deca imati veću korist od nje.
Važnost drugarstva i socijalizacije
Još jedan od, možda i najvažnijih faktora uspeha u petom razredu je socijalna integracija i razvijanje prijateljskih odnosa. Prijateljstva igraju veliku ulogu u životu školaraca, pružajući im podršku, razumevanje i radost. Učite svoje dete da se otvori prema novim ljudima i da neguje prijateljske odnose sa svojim vršnjacima. Ohrabrite ih da budu otvoreni, prijateljski nastrojeni i da pokažu empatiju prema drugima. Razgovarajte o značaju prijateljstva i kako mogu negovati zdrave i duboke veze sa svojim drugarima.
Takođe, važno je da budete prisutni i podržavate svoje dete u rešavanju eventualnih konflikata koji se mogu javiti u školi. Pomozite mu da razume kako se rešavaju sukobi na konstruktivan način, kroz razgovor, empatiju i traženje kompromisa. Naučite ga važnosti poštovanja različitosti i različitih tačaka gledišta.
Odmor, igra i mašta
Deca nisu mali roboti i često zaboravljamo na to, namećući im obaveze i pritiske. Ne zaboravimo da su deca, pre svega, deca. Njihova prava su da se igraju, da budu slobodna i da uživaju u detinjstvu. Stoga, podstičimo ih da se igraju, da istražuju, da sanjaju i da se smeju bezbrižno. Dopustimo im da budu detinjasti, jer je to ključ njihovog zdravog emocionalnog i mentalnog razvoja.
Naročito u današnjem svetu koji postavlja veliki naglasak na uspeh u školi i vanškolske aktivnosti, važno je da deci omogućimo vreme i prostor za slobodnu igru. Deca se tako oslobađaju pritiska i stresa koji upravo dolaze od škole i obaveza. Pronalaze radost i sreću u trenucima spontanosti i zabave. Igra je srž dečjeg iskustva, njihov način da istraže, otkriju i izraze svoju jedinstvenost. Kroz igru deca razvijaju maštu, radoznalost i samopouzdanje. Ona uče kako da reše probleme, komuniciraju sa drugima i izraze svoje emocije na zdrav način.
Umesto zaključka
Dakle, podsticanje igre i zabave kod dece ne znači da ih ne pripremamo za peti razred. Naprotiv, kroz igru deca se pripremaju na neformalan način, razvijajući veštine i sposobnosti koje će im biti od koristi u školi i van nje. Ipak, sve ovo ne znači da treba potpuno zanemariti školu i hobije. Treba naći ravnotežu između igre i obaveza.
Tako što podržavate njihovu radoznalost i interesovanja za nove stvari, stvarate temelje za uspeh u školi i kasnijem životu. U petom razredu, deca se ipak suočavaju sa novim stvarima i mnogo većom odgovornošću, pa je potrebno da ih pripremite za taj, njima jako važan prelaz.