Kultura

Izložba Pantografike – Sve zveze iza zaveze Vladimira Ilića u SKC-u

Autor: Jovana Mladenović
13:00 | Ponedeljak, 04 04 2022

Izložba "Pantografike – Sve zveze iza zaveze" Vladimira Ilića biće otvorena sutra od 20 sati u Kontakt galeriji SKC-a.

Izložbu će otvoriti Gojko Dutina, vizuelni umetnik.

Zašto Vladimir Ilić prvo jasno napiše, a potom izbrše naziv rada, godinu nastanka i potpis pri dnu svojih pantografika? Kao i podatak u kojoj proporciji je realizovano uvećanje prema originalnom crtežu i u kom tiražu? Da li je umetnik, vajar u posvećenoj ulozi crtača, stidljiv i neodlučan?

Izbliza gledano, prve skice nastaju u vazda jednoličnoj atmosferi: tupa olovka i gumica su pored bloka na stolu, tu je šoljica s kafom i vreme odvojeno za rad u tišini. Sedi zamišljen, udobno smešten, zagledan u prostor ispred sebe, kraće ili duže vreme. Prelistava prethodne zabeleške; pozicionira novi list i kao da se u njemu ogleda. Crtež podrazumeva dosta brisanja, trud prevođenja trodimenzionalnih ideja u dvodimenzionalna rešenja. Povuče ga reč koja mu odbruji u mislima, zapiše je, sa njom se zaigra; razgrađuje je ili ugrađuje u složenicu, konstruišući od nje neku novu zvučnu reč i rečenicu. Ponekad nastane i pesma.

Druga faza predstavlja odabir skica prema kojima će biti realizovani veći formati u tehnici pantografike kojom se Vladimir već sedam godina bavi i koju razvija. Površina radnog stola postaje okupirana, ili pak pod ateljea. Pored izbora promera uvećanja, jednako pažljivo odabira i uvećanje linije kojom će u tehnici tuša preneti crtež. Pozicionira glavni alat pantograf, izabranu skicu i glatki papir; pričvršćuje improvizovani marker. Pozicija umetnika postaje dinamična: on stoji (ili čuči) nagnut nad pantografom, pokreće svoju ruku ili i celo telo, kontroliše svoje disanje dok se bavi izvedbom mlade linije. Želi da je oslobodi bilo kakve suvišne narativnosti, da je učini tečnom i gipkom, sa utiskom lakoće u izvedbi, premda je zadatak mnogo teži. Zbog toga, izvedba jednog rada – pantografike – često iziskuje više pokušaja.

Uvećavan u razmeri i do devet puta, njegov crtež je poput eha koji odjekuje. Recimo da treću fazu rada čini odabir, zadovoljstvo nad realizovanim, potpisivanje i spomenuto brisanje. Mislim da Vladimir to ne radi iz namere da prikrije informacije, već da pažnju posmatrača onesposobi da se bavi mahinalnim čitanjem. Time pospešuje fokus ka suptilnom i markantnom izrazu. Pruža se šanca da se naslute nazivi radova, kao kod serije Opremiti dobro, kako se svaki završava na-ač (LJuljač, Šetač, Ponavljač…). Umrljana vizibilnost podataka koji znaju biti ispisani i unatraške, kao u ogledalu, stoje poput kodova koje nam umetnik ostavlja za tumačenje dela.

Poslednja etapa rada je instalacija pantografika u galerijskom prostoru. O tome Ilić razmišlja čak i pre, i tokom njihove izvedbe. Izložba u Domu omladine u Kragujevcu jedinstvena je prilika izlaganja radova iz dve faze: Marim biti (2017) i Opremiti dobro (2022).

Radovi iz ciklusa Marim biti prethodno su bili predstavljeni u Domu omladine Beograda, i čine ih do sada najveći realizovani formati. To je iskorak u istraživanje mogućnosti pantografa kao umetničkog alata i u svojstva ekspandiranog crteža. Opremiti dobro je poslednja okrugla celina kojom se Vladimir bavi, koju dodatno čini serijom uramivši jednako sve radove. Zanimljiva informacija je da ih oprema samostalno, izučivši ramdžijski zanat. Sve zveze iza zaveze je igra reči kojima umetnik želi šaljivo da prokomentariše i razotkrije svoja dela (zvezde) kojima se ponosi.

Ako vam se ukaže prilika da razgovarate sa umetnikom pred njegovim delima, budite slobodni da ga upitate o njegovom radu, nazivima… Isprva će odati utisak stidljive osobe, ali to je samo u početku. Ne odustajte i ubrzo ćete uvideti da pred vama stoji jedinstveni kreativac.

Milica Dukić

Vladimir Ilić rođen je 1981. godine u Novom Sadu. Diplomirao je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu na odseku vajarstvo kod prof. LJubomira Denkovića. Podrška je projektu Šok zadruga (ex Art klinika) Multimedijalnog centra Led art od 2004. godine. Član SULUV-a i u statusu samostalnog likovnog umetnik od 2021. godine. Završio master studije vajarstva kod prof. Gordane Kaljalović-Odanović 2011. godine. Poslednjih nekoliko godina preispituje sopstvene crtačke mogućnosti, kao i mogućnosti Pantografa.

Živi u Novom Sadu.