Info

Kakva su prava potrošača i kako preduzeća i trgovci da se ophode prema prigovorima

Autor: Jovana Mladenović
13:00 | Nedelja, 04 11 2018

“Kroz poštovanje prava potrošača do osnova za sticanje konkurentske prednosti“ projekat je koji će u narednom periodu realizovati Organizacija potrošača Kragujevca, kroz seriju edukativnih radionica namenjenih javnim i javno komunalnim preduzećima čiji je osnivač lokalna samouprava i kragujevačkim trgovcima, a radi pojašnjenja zakonskih okvira u oblasti zaštite potrošača. Kakva su prava potrošača i kako preduzeća i trgovci da se ophode prema prigovorima?

Na radionicima će, predstavnici javnih i javno komunalnih preduzeća čiji je osnivač grad Kragujevac i predstavnici privatnog sektora, besplatno biti edukovani o tome kako treba da se ponašaju kada dobiju prigovor od potrošača. Imajući u vidu da se kazne gradskih preduzeća direktno reflektuju i na budžet grada, preventivnim ulaganjem u obuku, taj rizik treba svesti na minimum.

Savetovalište u Kragujevcu primi 3000 prigovora godišnje.

Poznavanje prava potrošača garantovanih Zakonom predstavlja bitan osnov za sticanje prednosti na tržištu. Osim izbegavanja stroge kaznene politike u slučaju povrede zakonskih propisa i zbog toga gubitka značajnog dela sredstava, od suštinske je važnosti da trgovci koji prodaju robu ili pružaju usluge, svoju delatnost obavljaju na zakonom propisan način.

Cilj primene Zakona nije da se zaštiti jedna strana, a da se druga sankcioniše, kaže Zoran Nikolić, predsednik Organizacije potrošača Kragujevca. Kroz petogodišnje delovanje Savetovališta, koje primi oko 3000 prigovora tokom godine, uvidela se potreba i za edukacijom trgovaca, jer se prigovori često odnose i na postupanje po reklamacijama. Zbog toga ćemo na našim radionicama, bez previše teorije, predvidjati konkretne situacije i pružiti pomoć na konretnim primerima. Kako preduzeća koja su nam ciljna grupa ne bi doživela određene sankcije, što u Kragujevcu nije čest slučaj, ova besplatna obuka predstavlja i vid podrške lokalnoj privredi, kazao je Nikolić. 

Grad je ove godine za rad organizacije opredelio 500.000 dinara.

Ovakve radionice su neophodne, jer u praktičnim primerima postoje brojne nedoumice koje poštujući zakonske odredbe treba rešiti na pravi način i pružiti adekvatnu uslugu korisnicima, kaže Nemanja Dimitrijević direktor JKP “Šumadija“. Rado smo prihvatili učešće u radionicama, jer će JKP “Šumadija“ od 1. januara 2019. godine obavljati deset delatnosti od kojih je veći broj njih zastupljen kod naših sugrađana. Iako se podizanjem nivoa kvaliteta usluga, trudimo da primedbi potrošača bude što manje, cilj nam je da u određenim situacijama i kada do toga dođe, odgovorimo na njih na pravi način, rekao je Dimitrijević i od Nove godine najavio primenu novog softverskog rešenja koje će pratiti kompletnu proceduru prigovora i žalbi korisnika, a građani će moći i da putem mobilnih aplikacija prijave određene problema iz delatnosti ovog preduzeća.  

Trgovinsko preduzeće Miroko iz Kragujevca, koje je skoro tri decenije prisutno na kragujevačkom tržištu, ima dobru i partnersku saradnju sa Organizacijom potrošača, a naročito zbog toga što im je važno da kupci proizvoda budu zadovoljni pruženom uslugom i robom. Nije redak slučaj da nam sa reklamacijom na određeni proizvod dolaze i oni kupci koji nemaju dovoljno znanja o svojim pravima i obavezama, kaže Dragan Mihailović iz Miroka. Mi se trudimo da im izađemo u susret i uz savete Organizacije potrošača za tumačenje zakona, pronađemo najbolje rešenje. Zbog toga će nam ova obuka biti značajna, jer će nam omogućiti da steknemo znanje u oblasti zaštite potrošača, budemo opušteniji i bavimo se drugim poslovnim planovima, pojašnjava Mihailović.