Info

„Zastavino” oružje ide u Ameriku za 235 miliona dolara

Autor: InfoKG
10:00 | Četvrtak, 20 05 2021

U SAD možemo da prodamo sve što se napravi u Kragujevcu, zato pozivam fabriku da modernizuje proizvodnju i poveća kapacitete, kaže Ranko Ristić, vlasnik firme „Zastava arms USA” iz Čikaga, koja je ekskluzivni zastupnik „Zastava oružja” na američkom tržištu.

Kragujevački puškari mogu s mnogo više optimizma da gledaju u budućnost. Njihova fabrika „Zastava oružje”, koju vodi direktor Mladen Petković, sklopila je dugoročni aranžman o izvozu sportskog i lovačkog oružja u Ameriku vredan 235 miliona dolara. Na ovaj način kragujevačka fabrika je obezbedila siguran posao u narednih šest godina, bar kad je reč o proizvodnji i plasmanu civilnog asortimana. Ne manje razloga za zadovoljstvo ima i Ranko Ristić (1973), vlasnik firme „Zastava arms USA” iz Čikaga, koja je ekskluzivni zastupnik „Zastava oružja” u SAD.

– Ovo je do sada ubedljivo najveći ugovor koji smo sklopili s kragujevačkom fabrikom. Zadovoljstvo je, nadam se, obostrano, jer smo korigovali cene u korist „Zastava oružja”. Nije nam cilj samo da zaradimo već i da promovišemo srpsko oružje u SAD. Želja nam je da američke kupce upoznamo i sa našom istorijom, a nadam se da će koristi imati i kragujevački radnici, koji prave izuzetno kvalitetno oružje – kaže Ristić na početku ekskluzivnog razgovora za „Politiku”.

„Zastava arms USA” osnovana je juna 2018. Krajem te godine potpisan je prvi ugovor sa „Zastavom oružje”, koji je iznosio skromnih 572. 000 dolara. Naredne dve godine sklopljeni su višestruko veći aranžmani vredni 70 miliona dolara, a „Zastavino” oružje se na najvećem svetskom sajmu oružja u Las Vegasu „Šat šou” prvi put pod okriljem čikaške firme pojavilo januara 2019. Osim kvaliteta, američke kupce su privukla i „čudna slova” na ambalaži.

– Bio je to logo „Zastave” ispisan na ćirilici. I na taj način smo želeli da privučemo kupce. Amerikanci vole kombinaciju istorije, ponosa i kvaliteta, a mi im upravo to nudimo. I ranije se kragujevačko oružje prodavalo u Americi, ali je „Zastavino” ime uvek bilo nekako potisnuto, gotovo zanemareno. Sada, posle tri godine rada na brendiranju „Zastavinog” oružja, više nema nikakve dileme, svi u Americi znaju čije oružje kupuju – s ponosom ističe sagovornik Politike, koji je u SAD otišao 1996, s nepune 23 godine.

Firma „Zastava arms USA” bavi se isključivo uvozom i velikoprodajom „Zastavinog” civilnog programa. Reč je o poluautomatskim puškama, pištoljima i lovačkim karabinima. Oznaci PAP za poluautomatske puške ispred je dodato „Z”, kako bi se oružje što uspešnije brendiralo.

– Od deset najvećih distributera sportskog i lovačkog oružja u Americi, firma „Zastava arms USA” sarađuje sa osam. NJihovi dileri imaju svoju prodajnu mrežu, ali se kupci obraćaju isključivo nama. Insistirali smo na direktnom kontaktu s kupcima zato što ih tako vezujemo za „Zastavin” brend. Kupci mogu da nas pitaju sve što ih interesuje, nudimo i rezervne delove, a popravke vršimo besplatno. Zbog toga preko socijalnih mreža dobijamo ogroman broj pohvala. Zaista je lepo čuti kada jedan farmer iz Teksasa, koji raspolaže arsenalom oružja svih mogućih proizvođača, hvali „Zastavine” puške – navodi Ristić.

Vlasnik „Zastave arms USA” kaže da je u početku bilo i skeptika koji nisu bili ubeđeni u mogućnost uspešnog plasmana kragujevačkog oružja na američkom tržištu.

– Kada smo pre tri godine najavili da se „Zastava” vraća na američko tržište, mnogi su se obradovali, ali bilo je i skeptika koji su sumnjali u našu viziju. Čitao sam i neke negativne komentare koji su stizali iz Srbije. Navodno, „Zastavino” oružje nije kvalitetno, a prodaje se samo zato što je jeftino. To uopšte nije tačno. Sigurno nismo najjeftiniji, a „Zastavino” oružje je odličnog kvaliteta. U skladu s američkim propisima vršimo korekcije oružja, a po zahtevu kupaca ugrađujemo i dodatnu opremu – objašnjava Ristić.

Prvi poziv našim vojnim fabrikama za saradnju Ristić je, kaže, uputio još 2017. godine, pre nego što je osnovao firmu, ali mu je tada odgovorila samo „Zastava oružje”.

– Nismo tada uspeli da ostvarimo neku konkretniju komunikaciju, iz više razloga, a ozbiljna saradnja je započela dolaskom Mladena Petkovića na čelo „Zastava oružja”. Osim osvedočenog kvaliteta oružja, koje prethodni uvoznici nisu na pravi način promovisali, uzdao sam se u još jednu stvar, u istoriju kragujevačke fabrike, koja je počela s radom 1853. godine. Zaista je u svetu malo kompanija koje se mogu pohvaliti takvom tradicijom. Ipak, da bi saradnja bila još bolja, i proizvodnja mora da bude veća. U SAD možemo da prodamo sve što se napravi u Kragujevcu. Zato pozivam fabriku da modernizuje proizvodnju i poveća kapacitete – navodi sagovornik „Politike”.

„Zastava arms USA” ima dvadesetak zaposlenih, ali je za ovu firmu indirektno vezano više stotina američkih radnika koji prodaju „Zastavino” oružje na čitavoj teritoriji SAD. I oko 2. 500 kragujevačkih puškara očekuje dobrobit od izvoza u Ameriku, a „Zastava oružje” je ugovorima o plasmanu oružja na najprobirljivije tržište ponovo pokazala da, kao stub srpske namenske industrije, stoji uz rame svetskim konkurentima.

Izvor: POLITIKA