SkverFoto: Pexels.com

Kako testirati poslovnu ideju?

Autor: Srbijanka Stanković
12:00 | Sreda, 03 11 2021

Imate ideju za biznis, a niste sigurni da li može proći na tržištu? Onda nemojte srljati. Pre nego što krenete sa ozbiljnim ulaganjima u posao, potrebno je da odradite nekoliko važnih koraka.

Odlična poslovna ideja (odnosno poslovna ideja za koju vi smatrate da je odlična) često nije dovoljan uslov za uspeh. Zašto? Zato što ste u tome često subjektivni i stvari posmatrate isključivo iz svog ugla.

To što je za vas nešto dobro ili kreativno ne znači da je i za druge, a kada je posao u pitanju često moramo više pažnje da obraćamo na to šta odgovara tržištu odnosno klijentima, a ne samo nama.

Nećete živeti od sopstvene ideje već od novca koji ste zaradili prodajući tu poslovnu ideju odnosno proizvod ili uslugu.

Zato pametno sa započinjanjem posla. Verujemo da je vaša ideja odlična, ali hajde da je testiramo i vidimo ima li od nje koristi i uspeha u poslovnom svetu. To možete uraditi na neki od sledećih načina. 

Istraživanje tržišta

Kada želite da pokrenete posao jako je važno da sa tim ne žurite, već da stvari radite korak po korak. Dakle, želite da postanete neko i nešto u poslovnom svetu i budete konkurentni na tržištu?

Pretpostavimo da je to vaša želja. Onda je jako važno da to tržište i poznajete. Neka jedan od prvih koraka ka realizaciji poslovne ideje bude upravo istraživanje tržišta.

Dobro istražite i upoznajte konkurenciju, šta se to nudi u vašoj oblasti, pod kojim uslovima i sa kakvim pogodnostima.

Ako vam ovaj deo posla nije poznat, unajmite ljude koji to dobro rade. Na koji način će se istražiti tržište zavisiće od mnogih faktora. Nekad to zavisi od stručnjaka sa kojima radite, nekad od vrste posla kojim želite da se bavite i tržišta koje treba istražiti.

Vrlo često se ljudi opredele za popularne i vrlo efikasne načine straživanja tržišta putem mreže za oglašavanje kao što je Google Ads. Osim što će vam ova platforma značajno pomoći u promociji poslovne ideje i poslovanje podići na viši nivo, Google Ads može služiti za istraživanje online tržišta. Stručnjaci u ovoj oblasti najbolje znaju mogućnosti koje ova platforma nudi i koriste ih u cilju unapređenja poslovanja.

Takozvano online istraživanje tržišta mnogo olakšava ovaj deo posla. Potrebno je samo poznavati alate i mogućnosti koje nude određeni pretraživači i platforme na Internetu.

Pretpostavljamo da znate da postoje i specijalizovane marketinške agencije koje se bave isključivo istraživanjem tržišta. Svakako da je njihovo angažovanje preporučljivo u ovakvim situacijama. Da, to zahteva izdvajanje dodatnih finansijskih sredstava, ali bolje da na samom početku vidite da li imate šanse za opstanak na tržištu nego da proizvedete ogromne količine koje kasnije nećete prodati i bankrotirati pre nego što iko čuje za vas.

Kada imate ideju i kreirate biznis plan, neka istraživanje tržišta bude jedna od osnovnih stavki za koju ćete izdvojiti sredstva. 

Pitajte potencijalne kupce, odnosno klijente za mišljenje

Od koga će zavisiti vaš promet i uspeh u poslovanju? Od kupaca naravno. Dakle, ako planirate da opstajete od novca koji vam kupci ostave, onda nikako nemojte zaboraviti na njihovo mišljenje i savete kada krećete sa novim poslom.

Potencijalne kupce ili klijente možete ispitati na razne načine. Učinite to putem anketa koje možete sprovesti uživo ili na društvenim mrežama . U današnje vreme se stvari ne moraju raditi od vrata do vrata i na papiru. Jednostavno odredite populaciju koju želite ispitati ili anketirati, kontaktirajte ih i saznajte da li im je vaša poslovna ideja primamljiva. Da li bi kupili vaš proizvod ili uslugu? Šta treba da učinite da bi se opredelili baš za vas?

Često je najobičniji čovek koji kupuje vaš proizvod ključna karika za uspeh. Svako na proizvod gleda iz svog ugla i to vam može biti odlična smernica za dalje poslovanje. Velike kompanije ovaj korak sprovode veoma temeljno i ulažu ogromna sredstva za njegovo sprovođenje. Neretko se mišljenja ispituju i organizovanjem raznih iskustvenih grupa, degustacijama, ogledima. Sve to zahteva trud i vreme, ali daje informacije od neprocenjivog značaja.

Zato ne zaboravite da komunicirate sa svojim klijentima. Bez obzira koji kanal komunikacije odaberete, neka on bude jedan od prvih načina za testiranje poslovne ideje. 

Testirajte kvalitet proizvoda ili usluga

Pre nego što krenete u ozbiljno poslovanje, proverite da li ono što nudite ili proizvodite ima prođu kod klijenata.

Evo primera. Recimo da neka žena ume da pravi kolače, odnosno smatra da to dobro radi i želi da otvori poslastičarnicu. Ukoliko bi primenila testiranje kvaliteta proizvoda to bi značilo da bi svoje kolače prvo pravila u manjim količinama za svoje najbliže ili određeni krug ljudi koji bi od nje poručivao taj proizvod. Ako bi dobila pozitivne komentare to bi bio dobar znak za pokretanje posla.

Loše bi bilo ako bi otvorila poslatičarnicu i nikome se ne bi svideli njeni kolači, jer ih ranije niko nije probao i nije imala svest o njihovom kvalitetu.

E to bi bio pogrešan način, odnosno način koji odvodi u propast poslovanja.

Zato, šta god da je vaša poslovna ideja nađite načina da je prvo testirate. Ako naiđete na dobre komentare, samo napred i krenite u realizaciju.

Pitajte iskusnije od sebe

Nije sramota pitati. Poslovni ljudi su često sujetni i misle da sve znaju najbolje. Takav stav često već na samom početku ne sluti na dobar ishod. Treba biti samouveren, ali treba biti i objektivan i svestan svojih granica.

Ostavite sujetu i ponos po strani i pitajte za mišljenje ljude koji su iskusniji ili možda čak i pametniji od vas. Kada ste početnik igrajte pametno. Idite korak po korak. Umesto da zavidite, učite od uspešnih ljudi i pitajte ih za mišljenje i usmerenje. Još ako imate i nekog čije mišljenje cenite i vrednujete, to je onda prava stvar i zaista može biti od pomoći. Imati neku vrstu “mentora” je vetar u leđa i smernica za pravi put. Učite od najboljih jer oni nisu džabe tu gde jesu. 

Idite u korak sa vremenom

Kada započinjete nešto novo jako je važno da znate šta se dešava u svetu. Tačnije, za vas je jako važno da znate šta radi konkurencija i kako to radi.

Savremeno doba menja se svakodnevno. Način na koji se nešto proizvodi ili na koji se pružaju usluge menja se iz dana u dan. Svakodnevno se unapređuje tehnologija i načini za realizaciju mnogih usluga.

Sa tim morate biti u toku kako bi ste bili konkurentni. Dakle, ako otvarate poslastičarnicu bilo bi dobro da imate i neki dijetalni kolač. Da, zvuči malo kontradiktorno, ali savremeni čovek želi da se zasladi, a da se pritom ne ugoji. Možda vam zvuči banalno, ali znate šta je poenta.

Kada vide uspešnog preduzetnika ljudi uglavnom pomisle: blago njemu, ima novca! Međutim, retko ko pomisli koliki se trud i rad nalaze iza tolike zarade. Retki će upitati kako je počeo, na koji način, kako je došao do ideje za posao. Svi se fokusiraju na rezultat, a ne na celokupan rad.

Kada ste na početku naravno da je važno znati koji rezultat odnosno cilj želite postići. Međutim nikako ne smete izgubiti iz vida prethodne korake kojih je mnogo na putu do uspeha. Krenite stepenik po stepenik. Ne preskačite jer lako možete pasti na početak, a možda i niže.