InfoFoto: Printscreen - YouTube/DrivingElectric - Ilustracija

Stellantis će u Kragujevcu proizvoditi dva EV modela

Autor: InfoKG
14:34 | Petak, 22 12 2023

Testiranje nove električne "pande" trebalo bi uskoro da počne na ulicama Kragujevca, kako nezvanično saznaje bloombergadria.com, a u Stellantisovu fabriku u Srbiji prebaciće se i deo proizvodnje "citroena e-C3" iz Slovačke. Tako da će se kod nas proizvoditi dva modela električnih automobila na Citroenovoj platformi.

Igor Vijatov, direktor Automobilskog klastera Srbija, objašnjava da će se u kragujevačkoj fabrici u potpunosti proizvoditi "fiat panda", koja će biti redizajniran mali džip, a javnosti će biti predstavljena 11. jula, na godišnjicu Fijata.

"Ovaj model će se proizvoditi isključivo u Srbiji. Električni 'citroen', koji će se od sledeće godine proizvoditi u Slovačkoj, delom će se sklapati i kod nas", kaže Vijatov.

Za ta dva vozila postojaće i dve različite varijante baterija: jeftinija, sa manjim dometom do 200 kilometara, i skuplja, sa dometom do 300 kilometara.

"Iako Strellantis pokušava da drži u tajnosti te informacije, dosta toga se već zna. Prema informacijama koje imam, 'fiat panda' će koštati između 20.000 i 21.000 evra. Ako se uzme u obzir da država daje subvencije za kupovinu električnih automobila u iznosu od 5.000 evra, to neće biti skup auto", kaže Vijatov i podseća da je "fiat 500 L", koji je pravljen donedavno u Kragujevcu, koštao između 10.000 i 15.000 evra.

Objavljeno je da početna cena "citroena e-C3" iznosi 23.300 evra, a prodaja počinje od 2024. godine. Takođe, Citroen je za 2025. godinu najavio i jeftiniju 2-C3 verziju sa dometom do 200 kilometara, a njena cena će biti od 19.900 evra.

Naš drugi izvor kaže da postoji mogućnost da se u Srbiji proizvodi i hibridna varijanta "pande" koja bi trebalo da košta oko 15.000 evra. O tome se već spekulisalo u javnosti. 
U svakom slučaju, sudeći po ukupnom iznosu dotacija namenenjih kupovini električnih automobila u 2024. godini, većina automobila proizvedena u Srbiji namenjena je za izvoz. 

Subvencija za kupovinu električnog automobila iznosi 5.000 evra i država je daje preko Ministarstva za zaštitu životne sredine. Subvencije za hibridne automobile se kreću od 2.500 evra za hibride sa emisijom CO2 do 140 g/km, pa do 3.500 evra za plagin hibride sa emisijom CO2 do 50 g/km.

Subvencije za kupovinu EV automobila u Srbiji

Za 2024. godinu, u ovom momentu je za podršku kupovini ekološki prihvatljivijih vozila opredeljeno 170 miliona dinara. Međutim, ukoliko interesovanje građana bude znatno premašilo predviđeni iznos, kao i prethodnih godina, nastojaće da obezbede dodatni novac, kažu za Bloomberg Adriju u Ministarstvu za zaštitu životne sredine.

Od 2020. godine, zaključno sa budžetskom 2023. godinom, za ove namene ukupno je izdvojeno 992,5 miliona dinara.

Odnosno 2020. godine 120 miliona; 2021. godine 168 miliona; 2022. godine 260,5 miliona, dok je tekuću godinu obeležilo najveće interesovanje do sada za ovu meru i utrošeno je više od 440 miliona dinara.

"U poslednje četiri godine na javni konkurs za podršku kupovini električnih i hibridnih vozila konkurisalo je 895 građana i 1.603 pravna lica, što ukupno čini 2.498 prijava", navode u Ministarstvu.

Da će se u Kragujevcu proizvoditi elektična "panda" početkom ovog meseca, obelodanio je predsednik Srbije Aleksandar Vućić, kada ga je posetila Giorgia Meloni, premijerka Italije.

To je naljutilo sindikat italijanske fabrike u Napulju u kojoj se proziovodi "panda". Portparol Stellantisa je tada rekao da im nije konkurencija model koji će se praviti u Srbiji jer će biti na drugoj platformi i drugačije pozicioniran. Time ja faktički potvrdio da će se električna "panda" proizvoditi u Kragujevcu.

Kragujevačka fabrika FCA će uložiti 162 miliona evra u proizvodnju električne "pande". FCA je u većinskom vlasništvu Stellantisa sa oko 66 odsto udela, dok je manjinski partner Vlada Srbije. Država će subvencionisati prozvodnju sa 48 miliona evra.

Izvor: Bloomberg Adria