SkverFoto: Freepik.com - Ilustracija

Otkaz od strane zaposlenog: Kako osigurati glatku tranziciju u karijeri?

Autor: Srbijanka Stanković
12:00 | Subota, 29 07 2023

Raskid radnog ugovora donosi različite osećaje - neki osećaju uzbuđenje i vide nove prilike, dok drugi osećaju strah i kočnicu za sopstveni napredak.

Preuzimanje kontrole nad sopstvenim životom može biti izazovan zadatak, ali upravo taj korak nas čini jačima. Prvo i najvažnije, hrabro moramo sebi reći: "Vreme je da dam otkaz!".

Zakon o radu propisuje dve osnove za završetak radnog odnosa koje se temelje na izraženoj volji zaposlenog - sporazumni prestanak radnog odnosa, i otkaz od strane zaposlenog.

U nastavku ćemo se konkretno pozabaviti pitanjem kada i kako pravilno dati otkaz. 

Kada je pravo vreme za otkaz?

Kada se donese odluka o raskidu radnog odnosa, važno je da pažljivo razmislite o pravom trenutku i načinu obaveštavanja.

Prvo, potrebno je jasno sagledati sve razloge zbog kojih želite da nastavite svoju karijeru na drugom mestu.

Neretko ostajemo na poslu duže nego što bismo želeli zbog straha od promene i stresa, a mnogi ne znaju kako pravilno da daju otkaz.

Ako vam je svakodnevno na umu razmišljanje o tome kada da date otkaz, to može biti znak da je vreme za promenu.

Davanje otkaza može biti izazovan proces jer donosite odluku koja je najbolja za vas. Ali, možete se osećati i kao da izdajete poverenje koje su vam poslodavac i kolege ukazali.

Važno je ispoštovati ceo protokol kako biste ostavili pozitivan utisak i zadržali dobru reputaciju. 

Kako da saopštite otkaz na profesionalan način?

Kada saopštavate otkaz, prvi koji bi trebalo da saznaju su vaši nadređeni. Zato ne delite informaciju sa drugima, čak i ako su vam kolege bliske.

Ovo je situacija koja se često pogrešno shvata i može vam biti zamerena.

Preporučujemo da pripremite direktan i jasan govor.

Budite iskreni, jer iskrenost je uvek bolji izbor od obmane. Nastojte da ostanete smireni i pozitivni, bez obzira na razloge za otkaz.

Prilikom davanja otkaza, pružite čvrstu ruku i osmeh na licu. Zapamtite, način na koji to radite odražava se na vas, stoga se ponašajte profesionalno. 

Kako napisati otkazno pismo?

Otkazno pismo predstavlja način iskazivanja poštovanja prema vašem nadređenom, preduzeću u kojem ste radili i poverenju koje vam je ukazano. Važno je da tekst za davanje otkaza bude koncizan i opšt.

U pismu bi trebalo da na profesionalan način izrazite svoju odluku i istovremeno istaknete svoju zahvalnost što ste bili deo tima.

Ukoliko želite, možete navesti razloge za odlazak, ali samo ako ih možete diplomatski obrazložiti.

Ponesite otkazno pismo sa sobom na sastanak i predajte ga na kraju razgovora. U današnje vreme, ovakav pristup će biti visoko cenjen.

Kako ispravno upravljati otkaznim rokom?

Važno je ispravno upravljati otkaznim rokom kako biste osigurali glatku tranziciju i izbegli nedovršene zadatke. Zakon o radu propisuje obavezni otkazni rok, stoga ga treba poštovati i pridržavati se propisa.

Tokom otkaznog roka, važno je zadržati profesionalnost i izbegavati komentarisanje situacije s kolegama kako biste izbegli neprijatne situacije.

Vaš otkaz je lična odluka koju ne treba istaći kao pozitivnu ili negativnu.

Ne zaboravite da je bez obzira na razlog otkaza važno da se vodite određenim modelom ponašanja.

Zašto je zahvalnost prema saradnicima bitna?  

U nekim situacijama, vaš posao može imati veći značaj od pukog načina da zaradite novac.

Ako ste već dugo u istoj organizaciji, verovatno ste izgradili jake veze sa kolegama i nadređenima, stekli nove veštine, napredovali na viši položaj i preuzeli veću odgovornost, što vam je pomoglo u profesionalnom rastu.

Vaša iskustva sa trenutnog posla su dragocena i mogu vam doneti nove mogućnosti, zbog čega je važno da pokažete zahvalnost. 

Iskoristite vreme da se lično zahvalite saradnicima i liderima s kojima ste blisko sarađivali.

Osim što je to znak poslovne pristojnosti, takođe će vam pomoći u širenju poslovnih veza. Nikada ne znate kada biste mogli pomoći nekadašnjem kolegi da pronađe novu priliku ili obrnuto. 

Kako osigurati glatku tranziciju prilikom napuštanja posla? 

Većina ljudi odluči da napusti svoj posao u nekom trenutku tokom svoje karijere. 

Ako se dobro pripremite, pažljivo osmislite svoj odlazak i isplanirate poslednje dane ili nedelje u kompaniji, možete obezbediti prijateljsko rastajanje i glatku tranziciju za sve uključene strane. 

Nastavite da budete dosledni u svom radu, cenite svoje napore i investirajte u lično usavršavanje, dodajući nove veštine u svoj CV.

Upoznajte se sa detaljima Zakona o radu i relevantnim članovima koji se odnose na vašu poziciju, kako biste bili upućeni u svoja prava. 

Edukovanost će vam omogućiti odgovarajući odgovor u slučaju novonastale situacije i osigurati da ne budete uskraćeni za svoja prava.