SkverFoto: Pixabay

Prevoz i saobraćaj u prestonici - po čemu se Beograd razlikuje od ostalih gradova Srbije?

Autor: InfoKG
14:00 | Subota, 29 01 2022

Bilo da planirate kratak izlet u glavni grad, imate da obavite neki važan posao ili  posećujete rodbinu ili prijatelje na duže vreme, uvek je dobro na vreme se pripremiti na promenu koja vas može zadesiti.

Pogotovo oni koji se u Beograd sele radi posla ili studija znaju da ih čeka dugo prilagođavanje i privikavanje na život u prestonici, a deo svakodnevnog života svakako jeste i prevoz.

Da li znate po čemu se saobraćaj i prevoz u prestonici razlikuju od onih u ostalim gradovima? Nastavite sa čitanjem teksta i saznajte koje su glavne karakteristike beogradskog saobraćaja, kako biste se uspešno pripremili na promenu sredine.

Parking mesta - glavni problem za vozače u prestonici

Kada biste pitali vozača u Beogradu šta mu najviše smeta u saobraćaju, odgovor bi verovatno bio špic i pronalaženje parking mesta.

Kao i u svim svetskim prestonicama, i u Beogradu vlada nedostatak parking mesta. Veliki grad znači veliki broj stanovnika, koji sa sobom povlači i veliki broj automobila, koji često nemaju mesta na gradskim parkinzima.

Naravno, u užem centru grada postoje javne parking garaže, kojih ukupno ima osam. Međutim, broj parking mesta u njima često ne odgovara broju vozila na ulicama. Javne parking garaže u centru Beograda često su pune jer u ovom delu grada cirkuliše veliki broj stanovnika.

Osim njih postoji i 16 javnih parkirališta, a za one koji žive ili rade na Novom Beogradu u blizini aerodroma, postoji i mogućnost parkiranja svog vozila na parkingu aerodroma.

Parkiranje u blizini aerodroma Nikola Tesla zapravo je osmišljeno za korisnike aerodroma jer se ovaj parking nalazi blizu odlaznog terminala, ali je odličan i za posetioce Beograda koji će se u njemu duže zadržati, a ne planiraju da koriste svoj automobil tokom posete. Dnevne karte su vrlo povoljne, a parking radi non-stop i tako pruža zaštitu vašeg vozila 24/7.

Rent-a-car - usluge iznajmljivanja vozila radi lakšeg kretanja po gradu

U Beogradu postoji veliki broj agencija za iznajmljivanje vozila, koji pruža mogućnost upotrebe vozila na teritoriji grada, ali i vožnju u druge delove zemlje. Za ove usluge obično se odlučuju oni koji ne poseduju kola a žele njima da putuju po Srbiji, kao i posetioci Beograda koji smatraju da su kola najbolji način da obiđu grad i upoznaju se sa njim.

Međutim, treba biti pažljiv prilikom izbora rent-a-car agencije. Ukoliko se odlučite za ovu uslugu, dobro proverite ponudu na tržištu. Istražite koje sve rent-a-car agencije postoje, uporedite njihove cene i uslove poslovanja, ali pogledajte i recenzije na guglu i društvenim mrežama.

Beogradski javni prevoz izaziva podeljena mišljenja

Mnogi Beograđani, ali i posetioci Beograda, imaju pomešane stavove o beogradskom javnom prevozu. Autobuske, tramvajske i trolejbuske linije osmišljene su tako da pokrivaju velik deo grada i prigradskih naselja, ali veliki broj presedanja i gužva u saobraćaju i samim vozilima često izmori i one najspremnije.

Što se tiče samih vozila, u opticaju su novi i moderni modeli sa očuvanim sedištima i funkcionalnom klimatizacijom i grejanjem, ali i stara vozila u dosta lošijem stanju, pa vam se ponekad može zalomiti i da u sred zime uđete u autobus bez grejanja.

Takođe, mnogi su i mišljenja da broj gradskih autobusa i vozača nije dovoljno velik da bi javni prevoz mogao nesmetano da funkcioniše, što se ogleda u tome da se ponekad može desiti i da određena linija ne ispoštuje zadati redosled vožnje.

Bilo kako bilo, ukoliko vam se bliži dolazak u prestonicu, od velike koristi je upoznati se sa sistemom javnog gradskog prevoza. U sledećim redovima objasnićemo vam kako funkcioniše gradski prevoz u Beogradu.

Kako funkcioniše beogradski gradski prevoz?

U zavisnosti od udaljenosti od centra grada, gradski prevoz podeljen je na četiri zone, od kojih zavisi cena karte. U prevozu se koristi sistem za elektronsku naplatu karata, ali je moguće kupiti kartu i kod vozača.

Plaćanje karte elektronskim putem može se obaviti na dva načina. Prvi podrazumeva kupovinu beskontaktne plastične kartice na kioscima štampe, koja služi kao elektronski novčanik na koji uplaćujete novac, takođe na kioscima štampe. Prilikom ulaska u vozilo prislanjate svoju karticu na čitač, čime vam biva naplaćena vremenska karta, koja važi 90 minuta.

Drugi način jeste plaćanje mastercard platnim karticama sa mogućnošću beskontaktnog plaćanja. Prilikom ulaska u vozilo potrebno je prisloniti platnu karticu na čitač, nakon čega će biti naplaćena vremenska karta prema važećem cenovniku.

Cena vremenske karte zavisi od željene zone, a ona traje 90 minuta od trenutka očitavanja, i sa njom se možete voziti do bilo kog dela grada i presedati koliko god puta je potrebno, sve dok to obavite u okviru od 90 minuta.

Na kioscima štampe takođe možete kupiti dnevnu kartu čija cena takođe zavisi od zone putovanja, a koja važi ceo dan. S druge strane, karta kupljena kod vozača važi samo za jednu vožnju, odnosno od trenutka ulaska u vozilo do trenutka izlaska iz njega.

Kao što smo već spomenuli, cena karte u gradskom prevozu zavisi od odabrane zone u kojoj putujete, a postupak plaćanja i cenovnik karata možete pronaći na sajtu gradskog saobraćajnog preduzeća.

Kao što ste mogli da pročitate, najveći izazov u beogradskom saobraćaju jesu pronalazak parking mesta, gužve na putevima, kao i gužve u javnom prevozu. Međutim, to nije ništa što se ne može premostiti, a zarad života ili privremenog boravka u velikom gradu moramo se odreći određenih pogodnosti koje su dostupne u manjim sredinama.

Izvor: Avokado