InfoFoto: Arhiva/kragujevac.rs

Stojadinovićeva analiza: Sve boje kampanje

Autor: Bojan Stojadinović
11:30 | Utorak, 09 06 2020

Poštovani čitaoci, polako ulazimo u finiš izborne kampanje, izbori će se održati za dve nedelje, a ako izuzmemo dane izborne tišine za kampanju je ostalo desetak dana. I umesto da na Radio televiziji Kragujevac koja nas, građane Kragujevca košta 50 miliona dinara godišnje, imamo žustre rasprave vlasti i opozicije koji se nadmeću programima, ljudima i nastupima i tako neodlučnim građanima olakšavaju izbor, vi ste nažalost prepušteni vašim mogućnostima i željom da ovu kampanju propratite. 

To što na gradskoj televiziji ne možete čuti opozicione kandidate već samo vlast, pokazuje da se vladajuća stranka podobro uplašila. A koga se najviše plaši videli smo u rimejku dobro poznate emisije „Razmotavanje“, gde su se gosti zajedno sa gradonačelnikom svojski trudili da za sve što se loše dešava u Kragujevcu optuže bivšu vlast na čelu sa Veroljubom Stevanovićem. U stvari, za to je bio zadužen gradonačelnik Nikolić, a ostali gosti su da se pežorativno izrazim „sabirali babe i žabe“, i zasipali nas, za uši građana, nestvarnim brojkama. Prepoznajući Verka i listu „Svi na ovu stranu“ kao glavne konkurente, vladajuća Srpska napredna stranka i njeni članovi i funkcioneri dele na društvenim mrežama i video spot koji  je sublimacija pomenute emisije u audio izvedbi glavne medijske zvezde naprednjačke vlasti u Kragujevcu. 

Na odgovor se nije čekalo dugo i sa resursa liste „Svi na ovu stranu“ idu dva spota, jedan na kome se vidi nerad gradskih vlasti u prethodnih šest godina, sa sve rupama na ulicama i mini deponijama, i drugi kaoji aktuelizuje, možda kod građana zaboravljene investicije. I mislim da je ovaj „flaster“ potpuno neutralizovao negativnu kampanju naprednjaka, koja se nije „primila“.  Lista „Svi na ovu stranu“ nastavlja obilazak naselja i sela, Veroljub Stevanović u neposrednom kontaktu sa građanima predstavlja svoj program, a gostovao je i u jutarnjem programu televizije PINK čime se kod dobrog dela građana podgrevaju čaršijske priče o „dogovoru“ sa najvišim predstavnicima vlasti, jer ako su ga „pustili“ na Pink, što mu ne bi otvorili i vrata za projekte koje finansira Vlada, bez obzira što nije njihov. 

U prethodnoj nedelji izborne liste su se uglavnom opredelile za obilazak naselja i predstavjenje svog programa građanima, sa izuzetkom liste „Kragujevačka priča“ koja ne ide u tu „pešačku“ kampanju već je pojačala nastup na društvenim mrežama ciljajući svoje potencijalno glasačko telo koje se na mrežama informiše. Imali su nekoliko dobro pripremljenih tizera i klipova sa zanimljivim temama. Izdvojio bih predlog preseljenja FILUM-a u zgradu suda koji sa nekoliko aspekata daje doprinos ne samo konačnom „kućenju“ ovog fakulteta već i razvija uslužne delatnosti koje bi odlaskom suda i advokatskih kancelarija iz centra grada bile ugrožene. Ostale teme ću posebno obrađivati kada se budem bavio tematskim tekstovima, ali primećuje se da dobro „centriraju“ svoju publiku i da im o investicijama u pokretu brine neko ko se u to razume.

Konačno je u kampanju ušla Srpska napredna stranka i njen kandidat za gradonačelnika Nikola Dašić. Imali smo u nedelju dana posetu odlazećeg ministra Šarčevića koji je u društvu pomenutog Dašića i odlazećeg gradonačelnika Radomira Nikolića obećao novu zgradu FILUM-a i posetu premijerke Brnabić koja je obišla izgradnju Palate pravde i rekonstrukciju Zelene pijace. Ostalo vreme kandidat Dašić je sa svitom obilazio naselja po Kragujevcu. Pažljivo sam propratio svako gostovanje i ništa smisleno nisam čuo, nijedno rešenje, čak ni obećanje. Youtube klipovi iz kampanje na zvaničnom sajtu Srpske napredne stranke Kragujevac izgledaju kao da ih je montirao devetogodišnjak. Prazne priče, demagogija i ponavljanje mantre kako su oni dobro sa republičkom Vladom, pa eto valjalo bi da ih ljudi zbog toga glasaju. Na predizbornim skupovima Srpske napredne stranke se jasno vidi definicija funkcionerske kampanje. Naime, na skoro svakom skupu iza Nikole Dašića stoje listom direktori najvažnijih javnih preduzeća i ustanova u gradu. Funkcionerska kampanja se ogleda u tome da direktori javnih preduzeća koji stoje iza određenog kandidata mogu da dovedu u zabludu građane da će njihovi komunalni ili infrastrukturni problemi biti rešeni ako svoj glas daju tom kandidatu iza kojeg stoje pomenuti direktori. I to nije nešto novo, niti se koristi sada prvi put, ali o ovoj temi se najviše razgovaralo u dijalogu vlasti i opozicije početkom godine na Fakultetu političkih nauka. Međutim, ovde se kandidati uglavnom kreću u krugu svojih članova i simpatizera, pa ova funkcionerska kampanja ima ograničeni uticaj. 

Socijalistička partija Srbije i Jedinstvena Srbija su svoje skupove počeli po selima u kojima uporište ima koalicioni partner Jedinstvena Srbija, i malo licemerno deluje kada se čelnici partije koja je na vlasti od 2004. godine iščuđavaju kada uoče neki komunalni problem. Ili najavljuju da će po određenim pitanjima imati nekog člana veća, ili tima koji će stalno biti u kontaktu sa građanima. Ne znam šta ih je do sada sprečavalo da to urade, bili su uvek manjinski partner, ali nezanemarljiv, i u onoj i u ovoj vlasti.

Koalicija „300 Kragujevčana i pokret Volim selo svoje“ brendirala automobil i otpočela karavan obilaska mesnih zajednica uglavnom promovišući svoje tačke onog opšteg programa koji smo mogli da čujemo na konferenciji za novinare. Na društvenim mrežema su se pojavile sponzorisane stranice koje na negativan način predstavljaju lidera ove koalicije Dušana Aleksića, i to je posle onog spota SNS-a drugi primer prljave kampanje.

Konačno je usvojena lista doktora Vladice Stanojevića „Reči a ne dela“ i odmah je krenula ofanzivno. Gradom kruži njihov flajer u 28 tačaka od kojih se bar 20 graniči sa naučnom fantastikom bez ikakvog realnog uporišta u budžetu, a i zdravom razumu. Trudim se da u svojim tekstovima zadržim ozbiljnost, pa ih neću komentarisati.

Ostale liste prilično nevidljive, predate dve manjinske, jedna Demokratske unije Roma i jedna Ruske stranke, Radikali su uspeli da sakupe potpise, dok je lista SNP-a odbijena zbog nepravilnosti. 

Čekamo poslednje dve nedelje kampanje, pre svega očekujem izjašnjavanje svih aktera o ključnim pitanjima koje su domenu lokalne samouprave kao što su komunalni sistem, urbanizam, socijalna zaštita i sport. Za sada su prilično škrti po ovim temama, ali kada će pojačati ako ne sada. Do novog čitanja!