SkverFoto: Pexels.com - Ilustracija

Franšizing – šta treba da znate pre nego što primite franšizu?

Autor: Srbijanka Stanković
11:30 | Ponedeljak, 30 05 2022

Ako razmišljate o pokretanju biznisa, a nemate ideju šta biste mogli raditi, kupovina franšize može da bude dobar početak. Mnogi preduzetnici početnici se ne usuđuju da „krenu od nule“ i grade sopstveni brend. No, uz franšizu, odnosno licencu za korišćenje imena i proizvoda postojećeg poslovanja, moguće je ostvariti veliki poslovni uspeh i zaradu.

Koje su prednosti franšizinga, kako da se pripremite da primite franšizu i šta sve možete da očekujete kada započnete poslovanje ovog tipa? Pročitajte.

Plan finansija – koliko košta pokretanje posla?

Da biste pokrenuli bilo koji posao potreban vam je novac. Bez inicijalnog budžeta koji treba da pokrije sve važne troškove kada startujete ne možete računati na uspeh. Mnogi preduzetnici dožive poslovni fijasko zbog lošeg finansijskog plana i neadekvatne pripreme. Nije dovoljno uložiti u naknade za franšizu, opremanje poslovnog prostora i osiguranje. Naprotiv, pored otvaranja firme i pokretanja posla morate misliti na brojne druge troškove da bi vaše poslovanje opstalo.

Premda davaoci franšize uglavnom pripremaju projekciju finansija, uvek je pametno da kreirate svoj nacrt budžeta. Kolika je ukupna investicija za vođenje vaše franšize? Pored troškova kupovine, početnog inventara i dobro je da znate koliki je iznos obrtnog kapitala koji će vam trebati pre nego što se isplati.

Možda ćete imate neke ekstra troškove, primera radi, ako kupujete neku nemačku franšizu, treba vam pouzdan prevodilac za nemački jezik. Angažujte profesionalca koji će za vas prevesti tekstualni sadržaj za reklamni materijal, različite stručne tekstove, prezentacije i audio i video snimke. Zapravo, sve ono što će vam pomoći da unapredite poslovanje i na samom početku napravite veliki korak ka uspehu.

Kakvo poslovanje pokrenuti – u čemu ste dobri?

Ne morate da volite kafu da biste otvorili sopstveni kafić i postali deo lanca svetski poznatih kafea. Kao kupac, odnosno primalac franšize niste u obavezi da obavljate sav posao. Međutim, čak i ako angažujte vredne ljude da prodaju proizvode ili isporučuju kafu, i dalje ste vi vlasnik firme i vodite poslovanje. Prema tome, način na koji upravljate biznisom u velikoj meri će odrediti vaš smer – hoćete li uspeti ili ne.

Zbog toga, pre nego što primite franšizu dobro razmislite o tome da li možete da napredujete u nečijem sistemu i jeste li kompatibilni sa određenim poslom. Lični afiniteti, veštine i sposobnosti takođe mogu da vam pomognu da se odlučite za konkretnu franšizu i oblast poslovanja.

Procenite u kojoj delatnosti biste mogli da date svoj maksimum, radite strastveno i tako osigurate veću zaradu.

Vreme – vredan resurs koji ulažete

Pokretanje franšize se razlikuje od pokretanja sopstvenog posla. Ipak, to je i dalje posao koji zahteva da pored novca uložite još jedan dragocen resurs – vreme. Raspitajte se unapred koliko će vam vremena biti potrebno da razvijete poslovanje. Primera radi, postoje sezonske franšize koje zahtevaju da radite posebno naporno u određeno doba godine.

Takođe, u zavisnosti od tržišta i konkurencije možda ćete morati da uložite više radnih sati da ostvarite uspeh. Budite svesni svih obaveza koje vas očekuju i spremite se na vredan rad.

Istražite davaoca franšize

Deo svog vremena obavezno posvetite istraživanju same franšize i davaoca. Pre nego što se rešite da primite određenu franšizu poželjno je da znate što više važnih detalja o kompaniji – koliko dugo radi, kolika je njena prosečna stopa uspeha. Izuzetno važno pitanje koje treba da vas se tiče jeste i ono koliko dugo primaoci franšize u proseku opstaju.

Možete „igrati na sigurno“ tako što ćete se opredeliti za renomiranu kompaniju, ali isto tako nemojte odbaciti ni nove davaoce franšiza. Sjajna prilika za poslovanje mogu da budu i mlađe firme, pa se što više informišite da biste mogli da donesete ispravnu odluku.

Istražite ostale primaoce franšize

Druga strana istraživanja, podjednako važna – razgovor sa ostalim primaocima franšize. Razgovarajte sa onima koji su uspešni u poslu, ali i sa onima koji su doživeli neuspeh u franšizingu. Od velike pomoći vam mogu biti podaci o ključnim faktorima uspeha, te o vodećim izazovima i strategijama da se oni prevaziđu.

Posebno se osvrnite na one otežavajuće okolnosti – da li su loš marketing ili loša lokacija za poslovanje doveli do nepovoljnih rezultata i manjeg profita? Koliko vremena im je bilo potrebno da počnu da zarađuju? Ovo je zapravo vaša prilika da učite iz tuđih grešaka i pokušate da ih ne napravite sami.

Na koju pomoć možete da računate?

Velika prednost franšize u odnosu na pokretanje sopstvenog posla jeste to što niste sami. Davaoci franšize uglavnom pružaju značajnu podršku početnicima i to zaista može biti upravo ona pomoć koja vam je potrebna da hrabro zakoračite u poslovni svet.

Međutim, pre nego što kupite franšizu preispitajte sve uslove da biste znali na koju pomoć možete računati. Da li ćete imati obuku za vođenje poslovanja, marketing podršku, lojaliti programe i slično? Iskustva drugih primalaca franšize su dragocena – tako iz prve ruke možete znati u kojoj meri se možete osloniti na kompaniju ukoliko naiđete na poteškoće. Kada je davalac franšize voljan da pomogne, mnogo je lakše da savladate svaki izazov.

Franšiza i planovi za budućnost

Planiranje budućnosti i postavljanje ciljeva od suštinske je važnosti za franšizing. Pre nego što preuzmete svoju franšizu, važno je da znate koja je vaša izlazna strategija. Da li imate plan da vodite posao nekoliko godina i jednostavno izađete iz biznisa? Možda želite da prodate franšizu ili je prepustite svojoj deci?

U skladu sa ovim krajnjim idejama izaberite franšizu koja vam odgovara i koja podržava vaše ciljeve – kako kratkoročne tako i dugoročne.

Vođenje franšize može biti odličan način za ulazak u poslovne vode. Naravno, pod uslovom da razumete zašto se upuštate u franšizing, s kim ćete obavljati posao, kakav posao ćete raditi i na kraju – kako planirate da izađete iz toga. Kada znate odgovore na ova pitanja, veće su šanse da ćete izabrati franšizu i kompaniju u kojoj možete da ostvarite svoj maksimalan potencijal.