InfoFoto: Pexels.com - Ilustracija

EVO kako da sačuvate svoju bankarsku online bezbednost

Autor: InfoKG
09:00 | Subota, 16 03 2024

Korišćenje bankarskih usluga online, omogućilo je da razna plaćanja obavljamo dosta brže, lakše i jeftinije. Bez čekanja u redovima u bankama ili pošti, lako možemo platiti pristigle račune za komunalije, kupiti neki proizvod preko interneta, ili izvršiti bilo koju drugu bankarsku transakciju, u vreme koje nama odgovara. Ipak, korišćenje bankarskih usluga online sa sobom povlači i određene opasnosti, koje su pre svega povezane sa mogućnošću zloupotrebe naše kartice od strane trećih lica. Zato je veoma bitno da svi korisnici zaštite sebe i svoju imovinu , pre svega tako što će biti obazrivi prilikom online kupovine i plaćanja. 

Kada su vrste prevara u pitanju, najčešće su: Phishing, Vishing i Smishing.

Phishing je vrsta internet prevare koja se najčešće realizuje putem lažnih sajtova, imejl adresa, profila na društvenim mrežama, SMS, Viber ili WhatsApp poruka. Cilj malicioznog subjekta je prikupljanje ličnih i poverljivih informacija, poput korisničkih imena, lozinki, brojeva kreditnih ili debitnih kartica i drugih osetljivih podataka.

Vishing (voice phishing) je oblik prevare u kojoj napadači putem telefonskih poziva ostvaruju kontakt i prikupljaju podatke. Prevaru možete prepoznati ukoliko poziv dolazi sa nepoznatog broja i traži vaše lične podatke. Često se pozivalac predstavlja kao zaposleni banke ili neke druge finansijske institucije – banka nikada neće tražiti da dostavite lične podatke putem telefonskom poziva. U takvoj situaciji zatražite kontakt, a zatim isti proverite pozivom na zvaničan broj institucije.

Smishing (SMS phishing) je oblik prevare u kojoj napadači koriste SMS kako bi pridobili lične podatke. Prevaru možete prepoznati ukoliko SMS dolazi od nepoznatog pošiljaoca, sadrži skraćene URL adrese ili vas poziva da posetite neki sajt, a najčešće je čitava poruka obojena pretećim tonom i pominju se kazne ili obustava računa.